Artikel | Datum: 04-11-2008


Werken aan vertrouwen, column van de gemeentelijke ombudsman Ulco van de Pol




De Gemeentelijke Ombudsman Ulco van de Pol vertelt in zijn wekelijkse column over de onderzoeken die hij verrichtte naar de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

In januari van dit jaar benaderde wethouder Herrema mij met het verzoek een onderzoek te doen naar de klachtbehandeling door het Projectbureau Noord-Zuidlijn. Hij deed dat vlak nadat een vertraging van het bouwproces aan het Damrak veel onvrede had losgemaakt bij burgers en ondernemers op het Damrak. Het was niet de eerste keer dat de omwonenden teleurgesteld werden en helaas ook niet de laatste keer.

Er volgde een onderzoek naar wat er gebeurde met de klachten van de mensen die rond de bouwplaatsen wonen. Waar kwamen ze terecht en hoe werd er met de klacht omgegaan?

Afhandelen klachten vergt tijd
De voornaamste conclusie uit het rapport 'Scan klachtbehandeling projectbureau Noord-Zuidlijn', was dat de organisatie meldingen zeer voortvarend oppakt, maar geen uitweg biedt als een melding tot een klacht verwordt. Dat is het geval als een gemeld probleem blijft bestaan, de burger niet tevreden is met de oplossing of wanneer het probleem zo complex is dat het niet á la minute is op te lossen.

Nog voordat het rapport gepubliceerd werd, deed zich het eerste incident met verzakkende panden voor aan de Vijzelgracht en kwam de wethouder met het verzoek ook hiernaar een onderzoek in te stellen. Zowel de periode voorafgaand aan het incident als de afhandeling ervan zijn onderwerp van onderzoek. Aandacht gaat ook hierbij zeker uit naar hoe in die fases met de klachten en wensen van burgers is omgegaan.

Vertrouwen
Niet veel later volgde de tweede verzakking. De grote zorg om wat de bouw van de Noord-Zuidlijn teweeg brengt leeft nu niet alleen meer bij mensen die in de directe nabijheid van het bouwproject wonen, maar bij ongeveer alle Amsterdammers.

Werken aan vertrouwen is van groot belang voor de overheid. Ze moet daar dan ook te allen tijde de middelen voor beschikbaar stellen en alert zijn. Niet alleen aan het loket, maar ook bij het uitvoeren en afhandelen projecten. Het afhandelen van klachten is in dit proces en voor dat doel essentieel. Met het oog hierop zal ik in een later stadium ook onderzoek doen naar de schadeafhandeling door het Schadebureau Noord-Zuidlijn.

In oktober volgde de eerste rapportage naar de verzakkingen, waaraan ook aanbevelingen verbonden zijn die kunnen helpen bij het herstel van het vertrouwen.



Ulco van de Pol is de Gemeentelijke Ombudsman voor Amsterdam, Almere, Diemen, Landsmeer, Waterland, Weesp, Oostzaan, Zaanstad en de Stadsregio Amsterdam. De Gemeentelijke Ombudsman behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.

De redactie van Infrasite bedankt de heer Van de Pol voor het verlenen van toestemming om deze column over te nemen van http://www.gemeentelijkeombudsman.nl.



Deel dit artikel:                   





Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht








[Banners]