Artikel | Datum: 11-03-2009


Xaf Utberg over de railmarkt




Xaf Utberg (48) is aangesteld als directeur Transfer & Rail bij advies- en ingenieursbureau DHV. Hij geeft leiding aan de unit die ProRail, provinciale en lokale overheden adviseert bij spoor-infrastructurele vraagstukken en stationsontwikkeling.



Wat deed je voor je bij DHV in dienst kwam?
De afgelopen 22 jaar ben ik werkzaam geweest bij de Nederlandse Spoorwegen waarvan de laatste drie bij ProRail. In die periode heb diverse functies vervuld en daarbij gewerkt aan alle grote railinfrastructuurprojecten in Nederland, onder andere de Betuwe Route, HSL Zuid, Hanzelijn en ZZL (Zuider Zee Lijn). De laatste jaren acteerde ik als verantwoordelijk projectmanager voor de spooruitbreiding Asd-Ut en de infrastructuurwijzigingen op en rond Utrecht (project Vleugel/Randstadspoor).

In de afgelopen 22 jaar heb ik met veel belangstelling kennis genomen van alle veranderingen in de spoorsector in Nederland en Europa, veel van die veranderingen waren in het werk voelbaar.

Wat doe je binnen DHV?
Afgelopen zomer ben ik benaderd door DHV om leiding en sturing te geven aan de Unit Transfer & Rail. DHV is een toonaangevend ingenieursbureau op het gebied van weg infrastructuur en mobiliteit. De komende jaren willen we verbreden, een toonaangevende rol op het gebied van OV, met Transfer (stations) en Rail zijn belangrijke speerpunten.

DHV wenst nadrukkelijk, ook op het gebied van Transfer & Rail, een toonaangevende partner te zijn voor opdrachtgevers en marktpartijen. Tegeliijk wil het advies- en ingenieursbureau adequaat reageren op ontwikkelingen en kansen in de railmarkt.

Hoe zie je de huidige ontwikkelingen in de branche?
De railmarkt is in Nederland en de meeste landen om ons heen vooral een taak geweest voor de centrale overheid en één groot vervoerbedrijf. Onder invloed van het MDW-beleid (Marktwerking Deregulering en Wetgeving) is nadrukkelijk vorm en inhoud gegeven aan liberalisering. Kernpunten uit dat beleid:

* de overheid beperkt zich tot haar publieke kerntaken en private partijen kunnen een aantal taken beter uitvoeren;
* regionale mobiliteitsvraagstukken kunnen beter aangepakt worden door regionale en gemeentelijke partijen. Door de ruimte die hierdoor is ontstaan zijn de laatste jaren goede successen geboekt op het gebied van openbaar vervoer en mobiliteitsvraagstukken.

Ik verwacht dat de ontwikkeling zich in deze richting voortzetten. Partijen die voor het eerst geconfronteerd worden met hun nieuwe taken en kansen kunnen door ons ondersteund worden. Met belangstelling kijk ik uit naar de evaluatie van de spoorwegwet de komende maanden.

En het openbaar vervoer?
Dat is een belangrijk instrument om mobiliteitsvraagstukken op te lossen. Daarbij is het een duurzame oplossing. Uit persoonlijke ervaringen kan ik stellen dat het een prachtige sociale functie heeft. Je komt waar je wilt en je ontmoet interessante mensen. In die zin zijn er veel mogelijkheden voor het verbeteren van de brede transferfuncties op stations. Stations worden weer ontmoetingsplaatsen en spilfuncties bij stadontwikkeling en verknoping van modaliteiten.

Veel aandacht krijgt de harde kant van transfer en rail. Media berichten over allerlei technische problemen. Minstens zo belangrijk is het inrichten van de relaties tussen nieuwe partijen wat moet leiden tot een efficiënt en duurzaam openbaar vervoersysteem. Veel lastiger is het partijen en relaties tussen partijen zo vorm te geven dat de meest efficiënte samenwerking tot stand komt.

Voor de komende jaren staan grote investeringen gepland die onder andere gebruikt zullen worden voor de spoorinfrastructuur (uitbreiding en anders gebruik van het spoor), efficiënter capaciteitsmanagement (hoog frequent spoor, spoorboekloos reizen), verbeterde reisbeleving en aandacht voor ‘deur tot deur’ concepten, met voor- en natransport (hierbij speelt de ontwikkeling van stations een belangrijke rol).

Hoe speelt DHV daar op in?
Door partijen die gesteld staan voor de nieuwe kansen actief te benaderen en haar diensten aan te bieden. Als raadgevend en onafhankelijk ingenieursbureau kunnen wij deze partijen helpen om transferfuncties, mobiliteitsvraagstukken adequaat en duurzaam te ontwikkelen. DHV kent de markt, de ontwikkelingen, is daar bij betrokken en operationaliseert deze kennis voor de Railmarkt in de breedte.

Door de recentelijke aansluiting van NPC zijn we daartoe nog beter in staat.

DHV stelt haar kennis beschikbaar aan partijen in Nederland en daarbuiten. Nederland loopt op een groot aantal terreinen voorop in Europa. De kennis en ervaring stellen wij graag beschikbaar aan andere landen maar ook aan partijen binnen regio’s en steden die soort gelijke ontwikkelingen als bij het landelijk spoor binnen hun regio vorm aan het geven zijn.

DHV heeft binnen het spoorse een aantal speerpunten geïdentificeerd waarin we willen excelleren: bijvoorbeeld stations, capaciteitsmanagement, conceptueel en integraal ontwerp. Waarbij in de dienstverlening de verbinding tussen inhoud en proces centraal staat.



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]