Artikel | Datum: 05-06-2009


Alstom onthult prototype Prima II




Alstom heeft op woensdag 3 juni het prototype van de Prima II locomotief onthuld. De locomotief zal deze maand van de fabriek in Belfort (Frankrijk) naar Wildenrath in Duitsland worden gebracht voor een serie testritten. De locomotief komt daarna in de zogeheten certificatieperiode en toelating is gepland in 2011, precies op tijd om in te haken op het voorspelde herstel in vracht- en personenvervoer. De nieuwe Prima II locomotief kan perfect werken op de verschillende nationale spoorwegnetwerken en biedt operators de mogelijkheid om de configuratie aan te passen tijdens de levensduur. Vanaf het eerste concept is het van de Prima II erop gericht om gemakkelijk in onderhoud en gebruik te zijn voor zowel publieke als private operators.

De Prima II is op eigen initiatief en voor eigen rekening door Alstom ontwikkeld en combineert een eenvoudige constructie met standaardisatie van de belangrijkste onderdelen en uitrusting. De Prima II heeft een grote modulariteit waardoor aan de toenemende specifieke klanteneisen kan worden voldaan. De locomotief is uitgerust met de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vermogen (IGBT omzetter), de loc kan rijden onder vier verschillende voltages (25 kV, 15 kV, 1.500 V en 3.000 V) en kan op die manier gemakkelijk grenzen overschrijden in Europa. Onder deze voltages, en afhankelijk van de door de klant gekozen configuratie (vracht- of personenvervoer), heeft de locomotief een vermogen van 6,4 MW en kan een snelheid bereiken tussen de 140 en 200 km/uur. De buffers op het chassis absorberen de energie bij een botsing en garanderen zo de veiligheid van personeel aan boord en materieel.

Naast het geïntegreerde TrainTracer diagnostische boordsysteem levert Alstom verschillende uitvoeringsgerelateerde diensten, variërend van reserve-onderdelen tot het complete onderhoud van de vloot. Speciale aandacht heeft Alstom geschonken aan het ontwerp van de cabine om het comfort voor de machinist te vergroten met inbegrip van geluidsisolatie en airconditioning. De rij-ergonomie is zodanig geoptimaliseerd dat ook aan de toekomstige UIC612 standaard wordt voldaan. Deze nieuwe standaard is erop gericht om het machinistendashboard te standaardiseren voor een betere interoperabiliteit.

Dankzij zijn nieuwe ontwerp is de Prima II onmiddellijk herkenbaar als een trein uit de Alstom Transport stal. Net als alle andere prototypen van Alstom - in het bijzonder de AGV – is de kleur metalliek grijs en donker blauw. De locomotief is ontwikkeld en geassembleerd in de Alstom fabriek in Belfort. Nog voordat het prototype gereed was, heeft de Marokkaanse nationale Spoorwegmaatschappij in november 2007 al 20 Prima II locomotieven besteld. Die zullen worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersvervoer. De aflevering staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

Over Alstom Transport
Alstom Transport is een historisch speler op de locomotievenmarkt en beschikt over een grote expertise en industriële kracht om operators producten te leveren die perfect op hun behoeften zijn toegesneden. In de laatste tien jaar heeft Alstom meer dan 2.000 locomotieven gebouwd in Belfort (Frankrijk).



Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht








[Banners]