Artikel | Datum: 17-07-2009


Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum




Nedap helpt de gemeente Tiel bij het minimaliseren van het verkeer in het autoluwe stadscentrum. Hugo Janssen, coördinator centrale taken afdeling stadsbeheer, vertelt over het probleem, de oplossing en zijn werkplezier.

Hugo Janssen is een bevlogen man. Dat komt goed uit, want de lijst verantwoordelijkheden van de weg- en waterbouwkundig ingenieur is lang: havenbedrijf, riolen en bemaling, parken, de gemeentewerf, straatnaamgeving, wegmarkering, festiviteiten, gladheidsbestrijding en zo gaat het verder. Zijn teams doen vrijwel alles wat in een gemeente van ruim 50.000 inwoners centraal is te regelen.



De waarde van een stad
Op een tropische julidag in 2009 vertelt Janssen op het Plein in Tiel over een favoriet project: de metamorfose van de voormalige markt annex parkeerplaats in een autoluwe omgeving, waar de sfeer wordt bepaald door gastvrijheid en stedelijke allure. "Ooit was dit de stadsgracht waarover de vissers naar de visafslag voeren. In de tweede helft van de 20e eeuw was er veel kleinschalige bedrijvigheid en (detail)handel - met alle verkeersdrukte die daarbij hoort. Sinds de jaren tachtig was een deel van het winkelgebied autoluw, maar het toegangssysteem moest hoognodig worden vervangen.

In de nieuwe eeuw besloot de raad dat het Plein moest veranderen. De geparkeerde auto's moesten weg, zodat de ruimte kon gaan werken als ontmoetingspunt met horecafunctie. Het politieke proces was uiterst complex en langdurig, onder meer omdat sommige winkels minder goed bereikbaar zouden worden." Om zijn zonnebril heen voegt hij toe: "Het kostte soms veel moeite om belanghebbenden te laten inzien dat ze niet in een dorp wonen, maar in een stad. En dat dat ongelooflijk veel voordelen heeft!"

Weten wat je wilt
Het nieuwe Plein moest geschikt worden gemaakt voor horeca, markt en detailhandel maar ook routes bieden voor hulpdiensten, bevoorraders, bewoners en voetgangers. Dat stelde niet alleen hoge eisen aan ontwerp en inrichting, maar ook aan het reguleren van het autoverkeer. "We wilden geen maatwerk, maar een standaardproduct met zoveel mogelijk online bedieningsgemak. Het moest ons in staat stellen de toegang fijnmazig te differentiëren naar individueel te autoriseren tijdsslots en routes. De bus met verse vis komt binnen bij het restaurant en moet linea recta retour.

Glad
Op een seminar over innovatie in gladheidsbestrijding zag ik een presentatie over het routeren van strooiwagens in stadscentra. Het reguleren van de toegang met technologie van Nedap kwam maar zijdelings aan de orde, maar het kwartje was gevallen. Ik ontdekte dat Nedap een breed pakket aan Vehicle Managementoplossingen aanbood. Onze partner ST-D heeft ons vervolgens geholpen bij het selecteren en implementeren van de oplossing. Niet alleen voor het Plein, maar ook als opvolger van het bestaande systeem in het overige promenadegebied.



Gemak, efficiency en procesbeheersing
Nu staan er zeven toegangspunten rondom het gebied. Mijn assistent Esther Groenewoud bepaalt via de online interface wie het gebied wanneer en waar kan in- en uitrijden. Ze hoeft niet naar de locaties en het kost haar ongeveer 5 uur per week. Eventuele storingen komen naar keuze per sms of per e-mail binnen. Met de uitgebreide managementrapportages kunnen we het verkeersmanagement makkelijk en precies verder optimaliseren. Kortom: mijn mensen kunnen de dagelijkse processen zelfstandig aan dankzij het gebruiksgemak en de heldere onderhoudsafspraken. Het werk is voor iedereen leuker geworden: mijn team werkt zelfstandig en ik kan verder met de hoofdlijnen. Misschien wel met de reductie in het gebruik van strooizout."



Deel dit artikel:                   





200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht








[Banners]