Artikel | Datum: 18-06-2010


Zonder flexibele organisatie lopen megaprojecten vast




Veel grote infrastructuurprojecten ontwikkelen zich steeds vaker tot megaprojecten. Belangrijk voor een vlotte voortgang daarvan zijn de juiste randvoorwaarden. Bij het megaproject A15 MaVa zijn die bijvoorbeeld goed verzorgd. Bovendien kunnen betrokken partijen dankzij de flexibele aanpak prima omgaan met onzekerheden in dit project.

Megaprojecten bezitten andere eigenschappen dan doorsnee (grote) projecten. Standaardprocedures, gangbare managementmethoden, geijkte contractvormen en beproefde strategieën blijken vaak maar ten dele bruikbaar. 'Bij een megaproject werkt het bijvoorbeeld averechts wanneer je snel zoekt naar concrete resultaten', stelt DHV-adviseur Jan Reinout Deketh. 'Megaprojecten werken namelijk alleen al door hun omvang ontwrichtend op hun fysieke en administratieve omgeving.

Wat er precies mogelijk is, blijkt vaak pas gaandeweg in een afstemmingproces met belanghebbenden. Dat vraagt om flexibel project- en contractmanagement.' Die flexibiliteit inbouwen is bijvoorbeeld mogelijk door de vraag functioneel te specificeren, maar ook door samenwerking te stimuleren. Te denken valt aan een bonus die de samenwerkende partijen kunnen verdienen wanneer het totale project goed wordt afgerond. Dergelijke samenwerking is gericht op het creatief bereiken van functionele doelstellingen, waarbij de oplossing niet op voorhand vaststaat.
Info: janreinout.deketh@dhv.com


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting








[Banners]