Artikel | Datum: 04-11-2010


Vervlechting kan oplevering infrastructurele werken versnellen

Door: DHV



De realisatie van grote infrastructuurwerken zijn te versnellen wanneer de contracten ervoor gelijktijdig met in plaats van ná voltooiing van planprocedures worden opgesteld. Een bijkomend voordeel van deze vervlechting van de planprocedure en het inkoopproces, is dat aannemers betere en creatievere oplossingen kunnen aandragen.

“Hoe eerder inkopers en aannemers bij de planprocedures betrokken worden, des te beter”, meent Elske Bosma, adviseur contract- en projectmanagement. “Omdat ze de mogelijkheden niet kennen, kiezen opdrachtgevers helaas nog niet vaak voor vervlechting.” Vervlechting van plan- en inkoopprocessen kent zo zijn eigen aandachtspunten. Allereerst is vervlechten alleen mogelijk bij geïntegreerde contractvormen als Design & Construct. Zolang overheden kiezen voor uitgewerkte bestekken met gedetailleerde specificaties, wordt te weinig gebruik gemaakt van de praktijkervaring van de aannemers.

Knooppunten
Een ander aandachtspunt is dat overheden en marktpartijen nog geen definitieve afspraken kunnen maken zolang de plan- en inspraakprocedures nog niet zijn afgerond. “Het is daarom belangrijk om vooraf na te denken over waar het planstudieproces en de inkoop elkaar weer tegenkomen. Dit noemen we knooppunten.”, zegt Bosma: “Degenen die bij de overheid de inkoopcontracten opstellen en die de planstudies uitvoeren, doen er goed aan om in een vroeg stadium een gezamenlijke inkoopstrategie vast te stellen waarbij vervlechten serieus wordt overwogen.”

DHV heeft goede ervaring met vervlechting, onder andere bij de projecten Tweede Coentunnel, Spoedaanpak A27/A28 en A2 Maastricht. Bij A15 MaVa zijn de planstudie en contractering parallel aan elkaar voorbereid; dat lijkt sterk op vervlechting. Momenteel zijn we betrokken bij het project ViA15, de doortrekking van de A15 naar de A12. Vanaf een vroeg stadium werken we aan de vervlechting van de Trajectnota met de bijbehorende MER en de aanbestedingsprocedure.

Info: elske.bosma@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht








[Banners]