Artikel | Datum: 04-11-2010


3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations

Door: DHV



Evenals op andere grote treinstations in Nederland, komen in de stationshal van Utrecht Centraal toegangspoortjes met OV-chipkaartlezers. Die kaartlezers beïnvloeden voetgangersstromen. Met geavanceerde software die een 3D-simulatie van de toekomstige situatie oplevert, worden de effecten daarvan onderzocht.

3D-simulatie van voetgangersgebieden op OV-knooppunten is vooral voor beleidsmakers bruikbaar: het ondersteunt hen in een vroeg stadium bij het maken van belangrijke keuzes. Simulaties bieden namelijk inzicht in de verwachte voetgangerscapaciteit, de doorstroom, de dichtheden van voetgangerstromen voor en na de kaartlezers en mogelijke wachtrijvorming en bijbehorende wachttijden. De benodigde informatie verzamelt DHV via experts op het gebied van mobiliteit, gedrag en beleving als met onderzoeksmethodieken als observatie, tellingen en het bestuderen van video-opnames en ontwerptekeningen. De onderzoeksgegevens worden vervolgens in een computer gecombineerd met een autocad-tekening van de stationshal, wat resulteert in een 3D-simulatie van voetgangersstromen.

Uit de simulatie van de kaartlezers op Utrecht CS bleek overigens een verwaarloosbare ‘vertraging’ van gemiddeld 1 seconde. De capaciteit van de transferruimte voldoet aan de normen die ProRail stelt en extra kaartlezers toevoegen om de doorstroom te bevorderen was dan ook niet nodig. Dat was precies wat opdrachtgever, NSR Reizigers, Regie- en Coördinatiecentrum OV-chipkaart en Poortjes, wilde weten.

Info: patrick.dippell@dhv.com, marian.weltevreden@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht








[Banners]