Artikel | Datum: 14-12-2010


Netwerksysteem van Peek lost files Woerden op




Provincie Utrecht kampte al jaren met het beruchte knelpunt aansluiting Woerden A 12. Maar na de volledige reconstructie binnen het A12 BRAVO project en het netwerksysteem van Peek behoren de lange files van de A12 tot in het centrum van Woerden tot het verleden.

Allereerst waren een aantal reconstructies noodzakelijk. Zo is de Noordelijke kruising verplaatst om meer opstelruimte te creëren tussen de aansluitingen. En is er een extra rijstrook aangelegd voor het verkeer vanuit Woerden naar Utrecht.

Met alleen deze civiel technische aanpassingen is het fileprobleem niet opgelost. Om de verkeersafwikkeling op de geregelde kruispunten te optimaliseren, is een netwerksysteem noodzakelijk. Provincie Utrecht en gemeente Woerden hebben de randvoorwaarden voor dit netwerksysteem opgesteld. De eerste prioriteit voor het netwerksysteem is het voorkomen van filevorming op de A12. Wachtrijen mogen niet terugslaan de snelweg op. De tweede prioriteit heeft het verkeer vanuit Woerden om de bebouwde kom vrij van congestie te houden. Daarbij mogen de verliestijden voor het fietsverkeer de minuut niet overschrijden.

Om te controleren of deze randvoorwaarden haalbaar zijn, heeft Peek voorafgaand aan de implementatie een simulatiestudie uitgevoerd. Uit deze studie bleek dat het netwerksysteem van Peek in staat is om de nieuwe infrastructuur beter te benutten, daarbij rekening houden met de verkeerskundige randvoorwaarden.

Op 22 september 2010 is de nieuwe aansluiting officieel geopend, waarbij het Peek netwerksysteem is aangebracht op beide A12 aansluitingen en drie aangrenzende kruispunten in de gemeente Woerden. Het aantal voertuigverliesuren in het netwerk is significant afgenomen en de lange files vanaf de A12 tot in het centrum van Woerden behoren tot het verleden.

Meer informatie<>
Wilt u meer informatie over het Peek Netwerksysteem, bel 033 – 4541777 of mail info@peektraffic.nl

Profiel Peek<>
Peek Traffic ontwikkelt en implementeert innovatieve systemen, die concrete oplossingen bieden om de doorstroming, de veiligheid en het leefmilieu op Europese wegen te verbeteren. Met circa 900 medewerkers heeft Peek Traffic sterke posities met meer dan 25 vestigingen in Europa. Peek Traffic heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen, leveren en onderhouden van hoogwaardige elektronica- en softwareoplossingen ten behoeve van verkeers- en vervoersproblemen. De producten en systemen van Peek worden toegepast op snelwegen, stedelijke en provinciale wegennetten en in het openbaar vervoer. PeekTraffic maakt deel uit van de divisie Infra & Traffic van de beursgenoteerde technische dienstverlener Imtech.

A12 Bravo<>
A12BRAVO staat voor Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud. Dit programma omvat een aantal projecten die tot doel hebben om in samenhang de verkeersknelpunten op te lossen rond het A12-traject vanaf het verkeersplein Oudenrijn tot en met Bodegraven en in het gebied daaromheen. Provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, Rijkswaterstaat en de gemeenten Woerden, Bodegraven, Montfoort en Utrecht zetten zich gezamenlijk in voor de uitvoering van BRAVO. Kijk voor meer informatie op www.a12bravo.nl



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)<>
Opening verbeterde toerit A12 bij Woerden



Deel dit artikel:                   





Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]