Artikel | Datum: 09-06-2011


Meer treinen op hetzelfde spoor




De ruimte in Nederland voor nieuwe sporen is beperkt en de aanleg ervan kost veel geld. Door meer treinen te laten rijden op hetzelfde spoor, kunnen toch meer reizigers worden vervoerd. Een manier om dit te doen is het zogenoemde ‘Kort Volgen’ ofwel meer seinen en minder wissels. Het idee is simpel, maar de uitwerking ervan is minder makkelijk. Ons spoorsysteem is een complexe combinatie van infrastructuur, dienstregeling, materieel en besturing. Zelfs experts kunnen hierdoor moeilijk voorspellen wat de effecten zijn van intensiever treinverkeer. DHV kan die effecten wel in beeld brengen door de inzet van simulatieprogramma’s. Adviseur Janneke Tax vertelt: “De kern van Kort Volgen is de afstand tussen de seinen te verkleinen. Tussen twee seinen mag altijd maar één trein rijden. De afstand bepaalt zo het aantal treinen dat op het baanvak kan rijden. Door de afstand te verkleinen kunnen er niet alleen meer treinen rijden, de rijtijd per trein kan ook nog eens worden teruggebracht zodat reizigers eerder op hun bestemming zijn.”

Slim neerzetten
“Je kunt echter niet overal de afstand tussen de seinen verkleinen. Er zijn veel beperkende factoren zoals wissels en overwegen. Je moet de extra seinen dus slim neerzetten. Met het computerprogramma OpenTrack simuleren we de effecten van die kortere afstand en kunnen we laten zien of er winst te behalen is en wat deze winst zou zijn. Daarbij houden we rekening met alle technische beperkingen en lokale situaties.”Om Kort Volgen daadwerkelijk te kunnen uitvoeren is de steun nodig van belanghebbenden als vervoerders en overheden. Ook daarin kan DHV een rol spelen. Tax: “We voeren projecten uit voor alle betrokken stakeholders. Hierdoor kennen we hun belangen en weten we wat er speelt. DHV kan zo een belangrijke bijdrage leveren aan de betere benutting van het Nederlandse spoor.”

info: janneke.tax@dhv.com



Deel dit artikel:                   





NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
20 april 2018: Wereldvismigratiedag in Stellendam
Nieuwsbericht
Aanzienlijke winstgroei Van Leeuwen Buizen Groep
Nieuwsbericht
Netwerkdag IKN op 19 april 2018 in Ede
Weblogposting
Doorgaande route over sluizencomplex IJmuiden jaar afgesloten
Nieuwsbericht
Eerste containers verladen via Flevokust Haven
Nieuwsbericht
Event
Minister start Verdieping Nieuwe Waterweg
Nieuwsbericht
Zandmaas / Grensmaas en Ruimte voor de Rivier afgerond
Nieuwsbericht
Groot experiment met zand op bodem Amelander Zeegat
Nieuwsbericht
Natura 2000-beheerplan IJsselmeergebied ter inzage
Nieuwsbericht
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Nederland waterland pakt podium bij VN op Wereldwaterdag
Nieuwsbericht
Werk aan de Houtribdijk: de komende decennia weer oersterk
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Kabinet pompt 275 miljoen euro in gezonde natuur en water
Nieuwsbericht
Eerste inzichten kennis- en innovatieprogramma Marker Wadden
Nieuwsbericht








[Banners]