Bron: Go About
Artikel | Datum: 03-12-2013


Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie




Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie en de oplossing van Go About naar aanleiding van het PlanLab event op 12 december 2013 in Amersfoort.


1. Wat is uw definitie van Multimodale Reisinformatie?

Het idee van een definitie is natuurlijk dat iedereen er een beetje hetzelfde onder verstaat. Volgens mij is dat: "reisinformatie met gebruik van verschillende modaliteiten", maar dat is een vakterm waar dus ook alleen verschillende soorten OV mee gedekt is.

Mobilisten zegt de term 'multimodaal' niks. Zij verwachten volgens mij een reisplanner die 'compleet' is, dus met fietsen, lopen, OV én auto, want daarmee reizen mensen nu eenmaal. Het gekke is dat er geen reisplanner was die compleet was. Het grootste deel van de treinreizigers komt bijvoorbeeld met de fiets naar het station en er was geen reisplanner die je dat reisadvies gaf! Het gevolg is dat mensen allerlei kunstgrepen uit gaan halen om toch hún slimste keuze terug te krijgen.


2. 'Om elke dag de slimste keuze te kunnen maken, biedt Go About een persoonlijke reisplanner.' Hoe ziet die slimste keuze er volgens u uit?

Dat verschilt nogal per persoon, én per dag. Wij zien om ons heen steeds meer mensen die niet uit gaan van alleen de auto of het OV, maar 'mobilisten' die dagelijks de slimste keuze willen maken tussen verschillende reisalternatieven en de actuele situatie op de weg en het spoor. Het ontbreekt ze aan het gereedschap om goed de actuele situatie te kunnen overzien.

Ik reis regelmatig tussen Rotterdam en Den Haag in de spits. Ik heb een auto, dus dat is een optie. Of het slim is, hangt nogal af van de verwachte situatie op de weg. Ik fiets graag naar het station en pak dan de trein, omdat terug met de auto nogal eens dramatisch is. En in de auto ben ik op een gegeven moment ook wel uitgebeld. Buiten de spits pak ik wel de auto, dan is het veel sneller. Voor mij is de trein dus meestal de slimste keuze, maar dat betekent niet dat al die mensen die wel in de file staan níet slim zijn. Het is momenteel voor iedereen wél erg lastig die slimste keuze dagelijks te maken, simpelweg omdat er geen compleet en actueel overzicht beschikbaar is.

Go About wil mensen een compleet overzicht geven van verschillende reisalternatieven van deur-tot-deur. Dat betekent dus óók fietsen naar het station en een goede vergelijking met de auto. Dynamische reisinformatie is hierbij een voorwaarde, omdat de actuele of verwachte situatie op de weg en het OV invloed heeft op je keuze. Persoonlijke voorkeuren geven vervolgens de doorslag.


3. Waarom is de planner van Go About persoonlijk en in hoeverre zijn de te geven reisoplossingen te personaliseren?

Zodra je alle reisalternatieven mee neemt in je reisadvies, ontstaan enorm veel keuzemogelijkheden. Toch willen we mensen niet teveel 'knopjes' geven. Voordat je het reisadvies krijgt, weet je immers nog niet of de trein tussen Den Haag en Rotterdam nog rijdt, of dat er een ongeluk gebeurd is op de snelweg. We bieden daarom een compleet overzicht van de verschillende alternatieven en laten de persoonlijke keuze aan jou over. We gaan daar wel steeds beter bij helpen, maar dat merk je vanzelf.


4. Welke modaliteiten neemt Go About mee in de oplossingen?

Lopen, fietsen, OV en auto. Daarbij zijn de eerste drie 'integraal' dus er wordt een optimale combinatie van modaliteiten uitgerekend. De auto berekenen we van deur-tot-deur.


5. Hoe is de kwaliteit van de brondata?

Wisselend. We zijn nu ongeveer een jaar live met onze reisplanner en er zit de afgelopen twee jaar wel veel vooruitgang in de datakwaliteit en dekking. De statische dienstregeling was bij het live gaan al vrijwel compleet op de kleinste waddeneilanden en wat veerdiensten na. Ik denk dat vervoerders nu zien dat hun data ook echt gebruikt wordt en dat goede data leidt tot goede reisinformatie en tot meer reizigers. Met name goede real-time data is een belangrijke toevoeging voor de reiziger. Ik snap eigenlijk niet dat we het zo lang zonder hebben gesteld. De techniek om het te verwerken ligt er, dus het is een kwestie van doorpakken.

Wij werken graag mee aan de verbetering van data door bijvoorbeeld feedback te verzamelen van reizigers.


6. Wat moet er nog gebeuren voor Go About beschikbaar komt voor een breed publiek?

Onze reisplanner zit onder www.filewissel.nl en de Brabant OV apps. We hebben al honderdduizenden reisadviezen gegeven en zijn dus al voor een breed publiek beschikbaar via onze 'API'.
Onze eigen web-applicatie zit nu in de bèta-fase. Je kunt hem proberen door een uitnodiging aan te vragen op www.goabout.com. Feedback is meer dan welkom!


7. Wat is de geplande releasedatum van Go About?

We zullen de komende tijd met een aantal nieuwe dingen komen. Meld je aan op onze site en je komt er vanzelf achter!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht








[Banners]