Foto: ALSTOM Transport / TOMA - V. Baillais
Artikel | Datum: 13-06-2014


Interview met Léon Linders, Alstom Nederland




Interview met Léon Linders, Managing Director van Alstom Transport & President, Alstom Netherlands, naar aanleiding van de Dag van de Rail 2014.

1. Het Kabinet heeft gekozen voor invoering van ERTMS Level 2. Kunt u zich vinden in deze keuze?<>

De keuze zoals gemaakt door het kabinet is een logische keuze en daar kan Alstom zich in vinden. Een uitrol met ERTMS Level 2 betekent een keuze voor een proven system, wat zich bewezen heeft in Nederland en in de rest van Europa. ERTMS Level 2 verhoogt de capaciteit en de veiligheid op het Nederlandse spoor, dat is ook in lijn met de Lange Termijn Spoor Agenda.


2. De Staatssecretaris verwacht dat de doorontwikkeling naar ERTMS Level 3 pas vanaf 2025 kan plaastvinden. Moeten inderdaad we zolang wachten op de verbeterde functionaliteit van ERTMS Level 3?<>

Alstom is van mening dat de functionaliteit van Level 3, zoals dichter op elkaar rijden en verbetering van aankondigingstijden bij overwegen, al eerder realiseerbaar is op basis van de huidige ERTMS Level 2 technologie. Wij hebben in juni vorig jaar reeds samen met ProRail succesvolle tests uitgevoerd op de Hanzelijn en aangetoond dat via een software upgrade deze functionaliteit toegevoegd kan worden aan de ERTMS Level 2 infrastructuur.


3. In de periode tot en met 2028 wordt ERTMS ingevoerd op de drukst bereden spoorlijnen: de EU-TEN corridors, de SAAL-corridor en op zoveel mogelijk PHS-corridors. Hoe kan worden voorkomen dat er een lappendeken van verschillende beveiligingssystemen ontstaat?<>

Alstom pleit voor een grootschalige uitrol, waarbij transities en overgangen naar andere beveiligingssystemen zoveel mogelijk voorkomen wordt. Dit werkt namelijk kosten- en risicoverhogend. Door rekening te houden met landsdelen in plaats van (delen van) separate corridors kan een lappendeken worden vermeden. Contractueel gezien zou er gestreefd moeten worden naar grote contracten, zodat er voldoende ruimte zit om (noodzakelijk) specifieke ontwikkeling voor het Nederlandse spoor mogelijk te maken.


4. In haar aanbiedingsbrief schrijft de Staatssecretaris dat de invoering op PHS-corridors mede bepaald wordt door het budget en het aanbestedingsresultaat. Hoe kan het aanbestedingsresultaat volgens u worden geoptimaliseerd?<>

Het aanbestedingsresultaat kan worden geoptimaliseerd door grote contracten, bijvoorbeeld twee landsdelen, in de markt te zetten. De ontwikkel, engineering en projectmanagementkosten kunnen dan beter verdeeld worden over een grote uitrol. Bovendien gelden dan de principes van Economy of Scale waardoor er goedkopere productie en inkoop kan plaatsvinden. In Denemarken is dit ook toegepast en de resultaten hiervan waren zeer positief. In sommige gevallen is er voor 30% minder aangeboden dan vooraf begroot.


5. Hoe ziet u de financiering van de ERTMS boordapparatuur vanuit de Railmap?<>

De financiering van de boord-apparatuur dient zo snel mogelijk nader uitgewerkt te worden in de Planstudiefase. Zoals het nu omschreven staat: “ naar draagvlak van de vervoerder” is er weinig over te zeggen en geen commitment. Aangezien dit onderwerp cruciaal is om een snelle start te kunnen maken met het daadwerkelijk binnen halen van de voordelen van ERTMS is het belangrijk om de bijdrage van de vervoerders op korte termijn goed af te spreken met NS, Goederen- en Regionalevervoerders


Deel dit artikel:                   





Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht
Contractvoorbereiding dijkversterking Marken: samen voor de beste oplossing
Nieuwsbericht
Rotterdam stuurt hyperintelligente container op wereldreis
Nieuwsbericht
Boekbundel over de Zandmotor: resultaten en reflecties op NatureCoast
Weblogposting
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Ondertekening Green Deal Aquathermie: huizen verwarmen met warmte uit water heeft de toekomst
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Resultaten eerste zoetspoelproeven Kierbesluit Haringvliet
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht
Anti-tegelactie in de Achterhoek: Ben je nu helemaal betegeld?!
Nieuwsbericht


[Banners]