Foto: Marie-Claire van Damme, Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 02-02-2015


Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'

Door: NIB



Wies Vonck is programmadirecteur Sluizen bij Rijkswaterstaat. Op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur verzorgt hij de co-creatie sessie 'De beheerder aan de voorkant in het programma Sluizen'. Het vroegtijdig betrekken van de (interne) beheerder is een must, aldus Vonck. Zeker als je ook het onderhoud van de sluizen voor een lange periode in de markt zet.

Het programma Sluizen bestaat uit zes sluizenprojecten: keersluis Limmel, het Sluizencomplex IJmuiden, de Beatrixsluis, sluis Eefde, de spui- en schutsluizen in de Afsluitdijk en de bouw van een nieuwe, grote sluis binnen het sluizencomplex Terneuzen. De werkzaamheden aan de sluizen worden voor het merendeel aanbesteed op basis van DBFM-contracten. Het betekent dat de markt zowel verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw als voor de (voor-)financiering en het onderhoud van de sluizen over 25-30 jaar. Eind 2014 is voor keersluis Limmel een DBFM-contract gesloten met een consortium van BESIX, Rebel en Egemin. De andere sluizen worden de komende jaren op een vergelijkbare manier in de markt gezet.

Klant
Bij Rijkswaterstaat is het beheer van de sluizen een verantwoordelijkheid van de regio's en districten binnen de organisatie. Wanneer je naast de bouw ook het onderhoud voor lange tijd in de markt wilt zetten, moet je deze interne beheerder volgens Vonck al vanaf het begin betrekken bij het project. 'Niet meer dan logisch eigenlijk. Want het district of de regionale dienst is feitelijk de klant bij het sluizenproject. Bij keersluis Limmel hebben we de interne beheerder consequent betrokken. Met resultaat. Het contract dat we hebben afgesloten, voldoet aan de klanteisen. Hiermee is ook de eerste garantie binnen dat het eindproduct zal beantwoorden aan de wensen van de interne beheerder. Bij de andere sluizenprojecten kiezen we voor een vergelijkbare aanpak.'

Golflengte
Voorkomen dat de korte termijn de lange termijn overheerst: dat is naar Voncks mening de grootste uitdaging bij contracten met een langdurige onderhoudscomponent. 'Een menselijke neiging is vooral om te kijken naar het nu. Het is ook lastig om te anticiperen op hoe de wereld er over 10, 20, 30 jaar uit ziet. Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat het bij de sluizenprojecten goed gaat uitpakken. De marktpartijen en wij zitten op dezelfde golflengte. En juist door de interne beheerder er zo intensief bij te betrekken, voorkomen we dat we belangrijke zaken over het hoofd zien. Deze beheerder beschikt over veel expertise en belangrijke areaalgegevens.'

Rolverdeling
Hoe doe je dat nu in de praktijk, de beheerder aan de voorkant betrekken? Welke belemmeringen kunnen hierbij optreden? Hoe regel je de rolverdeling tussen markt en interne beheerder bij een DBFM-contract? En hoe zorg je dat de markt 'scherp' blijft tijdens de lange contractduur? Over deze en andere onderwerpen gaat Wies graag met u in gesprek.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs verlengd tot en met 4 september
Nieuwsbericht
Veilige ligplaatsen voor duwbakken
Nieuwsbericht








[Banners]