Bron: Eldra B.V.
Artikel | Datum: 16-03-2016


Interview met William Arts over ontwikkelingen in de kabelsector




Interview met William Arts, Salesmanager infrasolutions van Eldra BV, over ontwikkelingen in de kabelsector.


1. In de infrasector worden steeds meer communicatiesystemen ingezet. Bruggen en sluizen worden op afstand bediend, VRI's worden op elkaar afgestemd en verkeerssystemen van hele steden worden met elkaar verbonden. Dit alles het liefst met een storingsvrije werking. Welke rol speelt de kabelsector hierbij?

De sector richt zich op het storingsvrij werken van de kabels waarbij vooral wordt gelet op de juiste constructie van de kabels. De kabelontwikkelingen onder merknaam Eldtraffic® zorgen ervoor dat verschillende geïnstalleerde systemen storingsvrij met elkaar kunnen communiceren. De XPE EO-YMeK(h)aszh-ss kabel die wordt gebruikt bij dynamische openbare verlichting is hier een mooi voorbeeld van. Een gecombineerd vlechtwerk zorgt ervoor dat deze kabel beter is afgeschermd om invloeden van buitenaf te voorkomen. Dit zorgt voor een storingsvrije werking van de kabel en het systeem.

Voordelen zijn onder meer dat het onderhoud goedkoper wordt. De installateur kan dus integraal goedkoper aanbieden en de eindklant heeft minder storingen.


2. Er zijn veel verschillende systemen in de infra, bijvoorbeeld voor veiligheid, communicatie en aansturing, waarin allemaal verschillende kabels worden gebruikt. Worden in al die systemen de juiste kabels op de juiste wijze gebruikt? Kun u dat toelichten?<>

Diverse praktijkrichtlijnen en normen schrijven steeds beter voor welke kabel in welke toepassing gebruikt dient te worden en wanneer deze moet worden vervangen om de installatie zo optimaal mogelijk te laten functioneren. In bestekken wordt voorgeschreven welke kabels volgens welke normen dienen te worden gebruikt.
In de RAW-richtlijnen is bijvoorbeeld vastgelegd welke kabels voor verkeersregelinstallaties (VRI) moeten worden gebruikt. Ook op het gebied van Openbare verlichting zijn er inmiddels diverse praktijkrichtlijnen in de maak waar dit in omschreven wordt.

Bij het gebruik van de juiste kabel neemt de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de installatie toe.


3. Innovatie is belangrijk in elke sector, ook in de kabelsector. Eldra is er trots op dat zij elke dag een nieuwe (speciaal-)kabel maakt. Waarom is dat?<>

Voor het ontwikkelen en produceren van specifieke kabeloplossingen voor infrastructurele toepassingen is het van belang om met alle partijen te blijven innoveren. Op dit gebied heeft Eldra juist de laatste tijd veel geïnvesteerd in mensen en materialen.
Onder meer in de infra zijn er verschillende projecten in ontwikkeling met installateurs en andere leveranciers in de infrasector. Dit zijn projecten samen met marktpartijen, maar ook betreft het eigen projecten die naar verwachting binnenkort zichtbaar worden voor de markt.


4. Hoe embed Eldra innovatie in de eigen organisatie?<>

Het belangrijkste blijft het constant in contact blijven met de markt, de uitdagingen en vragen aanhoren en dat vertalen naar onze eigen organisatie om oplossingen te ontwikkelen.
In multidisciplinaire teams worden binnen Eldra de innovaties verder ontwikkeld.  De marketing draagt de innovaties dan weer uit in de markt.


5. Naast innovatie is duurzaamheid een belangrijk speerpunt van Eldra. Op welke wijze levert Eldra haar bijdrage aan een verantwoorde maatschappij?<>

Eldra voldoet aan ISO 14001 en registreert haar Carbon Footprint.
Het complete Eldtraffic® pakket is halogeenvrij en bevind zich al jarenlang op hoogstaand (milieu)technisch en praktisch productniveau.
Zowel binnen het bestaande kabelpakket als in innovaties speelt CO2 een belangrijke rol en vindt een continue verbetering plaats.



Eldra staat op de beurs Intertraffic Amsterdam 2016 op stand 11.601



Deel dit artikel:                   





Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht


[Banners]