bron: provincie Zuid-Holland
Artikel | Datum: 20-02-2019


Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum




Railforum bestaat sinds 1992 en is het onafhankelijke kennisnetwerk van 200 bedrijven en organisaties. Railforum organiseert bijeenkomsten, waarbij de (brede) railsector elkaar ontmoet, discussieert en het liefst direct initiatief toont en acties uitzet. Door de unieke mix van actieve leden snijden ze onderwerpen aan die nergens anders aan bod komen. Centraal in de vereniging staat het uitwisselen van kennis en ervaringen, om zo het maatschappelijk en economisch rendement van spoorvervoer te vergroten. Het accent ligt op het versnellen van (proces)innovaties. Railforum biedt daarbij haar diensten aan en zorgt voor afstemming met andere sectoren, de politiek en wetenschap.


1. Hoe kan de spoorbranche bijdragen aan het bereikbaar houden van Nederland?

Door op veilige en duurzame wijze dagelijks enorm veel passagiers en goederen te vervoeren. Railgebonden vervoer kan grote stromen vervoeren met beperkt ruimtebeslag. Dit gaat op zeer veilige en duurzame wijze.


2. Welke kansen en bedreigingen ziet u in de komende 5 jaar voor de spoorsector?

Kansen zijn de verdere verstedelijking, waardoor railsystemen nog efficiënter worden. Daarnaast is ook de beperking van CO2-uitstoot een kans voor het spoorvervoer, zowel binnen Nederland als internationaal.

Door de toename van reizigers- en goederenvervoer lopen we wel risico op meer overlast door geluid en trillingen. Daar willen we dus met innovatieve oplossingen iets aan doen.

Doordat het wel steeds ingewikkelder wordt om spoor goed in te passen in dichtbevolkte gebieden, is het van belang om niet alleen met spoor, maar ook met stedelijke planners om tafel te zitten. Met elkaar moeten we dan een weg in procedures en financiën vinden.


3. De mobiliteitsmarkt verandert in hoog tempo. De consument kiest niet meer voor 1 transportmiddel maar koopt mobiliteit in. Hoe kan de ov-sector hierop inspelen en wat is de rol van Railforum bij deze ontwikkelingen?

Het openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van Mobility as a Service concepten. Juist op de dikke vervoerstromen kan railvervoer de meeste capaciteit bieden, op veilige, duurzame en ruimte efficiënte wijze. Op de dunnere stromen zullen we steeds meer andere vormen van mobiliteit zien. Uiteraard zien we al deze vervoersmodaliteiten als één samenwerkend systeem. De reiziger en verlader kiezen daarbij voor de best passende mix. Railforum voert met alle ketenpartners in de sector gesprekken over hoe we MaaS sneller en beter kunnen toepassen, de aanpassingen aan de kaart liggen bij de vervoerders. Die zijn hier ook mee bezig.


4. Het versnellen van (proces)innovaties is hierbij van evident belang: hoe stimuleert Railforum dit?

Door met alle ketenpartners hierover het gesprek te voeren, belemmeringen te benoemen en deze met elkaar weg te nemen. Door het continu op de agenda zetten van deze transitie en het vieren van successen. We willen op onderwerpen met aanbevelingen komen aan de sector, zodat duidelijk is wat gedaan kan worden.


5. Het spoor is het meest duurzame transportmiddel in Nederland, op fietsen na. In Nederland willen we gaan voor een volledig CO2-neutrale spoorsector. Hoe denkt u deze hoge ambitie waar te kunnen maken?

Door de bezettingsgraden te verhogen, zelf meer energie op te wekken of terug te leveren uit remenergie en dergelijke. Daarnaast zijn werkgroepen actief om het dieselverbruik terug te brengen en nog mee circulair te werken. Uiteraard doen we dit samen met alle partijen.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]