Artikel | Datum: 02-04-2008


Amsterdam Cycling to Sustainability' platform voor duurzame mobiliteit opgericht




Amsterdam stimuleert gebruik fiets

Duurzame mobiliteit zorgt ervoor dat Amsterdam bereikbaar én leefbaar blijft
<
><
> Marijke Vos, wethouder gemeente Amsterdam presenteerde tijdens de IPTS Conference op 2 april 2008 de plannen van de gemeente voor het realiseren van duurzame mobiliteit in de hoofdstad. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, gaat Amsterdam zich inzetten voor het realiseren van een slimme combinatie van verschillende duurzame transportmiddelen als fiets, tram en boot, bedoeld om het huidige autoverkeer terug te dringen in de stad. Uiteraard staat de behoefte van de reiziger hierbij centraal.

Amsterdam is op de goede weg. Er wordt in de stad veel gefietst en er zijn allerlei goede initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit. Maar er liggen ook nog veel kansen. Vandaar dat de gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen de handen ineenslaan om duurzame mobiliteit in Amsterdam te bevorderen.

Amsterdam Cycling to Sustainability
<
><
> De gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben zich verenigd in een platform voor duurzame mobiliteit met als naam: Amsterdam Cycling to Sustainability. Hiertoe werd een intentieverklaring ondertekend voor een duurzaam mobiel Amsterdam door wethouder Tjeerd Herrema en de initiatiefnemers Jos Louwman van fietsverhuurbedrijf MacBike en Pascal van den Noort van belangenvereniging Vélo Mondial. Prominente Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben de intentieverklaring mede ondertekend. Het gaat hierbij om: RAI-vereniging, de Amsterdamse Innovatie Motor, Mister Green, het Zwarte Fietsenplan, Chopperdome, JCDecaux Nederland B.V., Canal Company, de Fietsersbond, Advier B.V. / Velotaxi en het ATCB.

Doel van het initiatief is het ondersteunen en ontwikkelen van projecten waarmee allerlei vormen van duurzame mobiliteit gestimuleerd worden. Aansluitend op al bestaande initiatieven vanuit de gemeente zoals de verbeteringen aan het hoofdnet Fiets en het uitbreiden van het netwerk van bewaakte fietsenstallingen. Als eerste aanzet hiertoe is per 31 maart een proef gestart met het gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen. Ook werden op 1 april 2008 de resultaten van het tevredenheidsonderzoek fietsers 2007 bekendgemaakt. Amsterdam scoort daarin een 7,2 als fietsstad.

Daarnaast wil het platform Amsterdam internationaal promoten als een duurzame mobiele stad. Hierbij is gekozen voor de fiets als ‘unique selling point’ van Amsterdam. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het verzorgen van publiciteit op internationale beurzen of een internationale prijs voor de meest duurzame mobiele stad. Verder heeft het platform de ambitie om samen met Amsterdamse kennisinstellingen een kennisinstituut voor duurzame mobiliteit op te richten. Dit instituut kan zich richten op bijvoorbeeld het organiseren van masterclasses en op het opstellen van een programma voor internationale professionals.

Gratis stallen in Locker<>
Met het vaststellen van de begroting 2008 is de Amsterdamse gemeenteraad in december 2007 akkoord gegaan met het tijdelijk gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen (behalve Tolhuisplein). Dit houdt in dat de eerste dag stallen gratis wordt evenals het abonnement voor de Lockerstallingen. Het college van B&W heeft luchtkwaliteit hoog in het vaandel staan. Het promoten van fietsgebruik en het positioneren van Amsterdam als dé fietsstad passen daar goed in. Om de Amsterdammer te stimuleren om de fiets te gebruiken en het risico van fietsendiefstal te verminderen is per 31 maart 2008 het bewaakt stallen in de Lockerstallingen voor de periode van één jaar gratis. Ook worden de daarvoor toegankelijke stallingen voorzien van oplaadpunten voor elektrische scooters. Na evaluatie zal besloten worden of per 1 april 2009 het gratis stallen definitief wordt ingevoerd. De verwachting is dat het gebruik van de Lockerstallingen aanzienlijk zal stijgen, dat de fietsparkeerdruk op straat bij de grote stallingen Zuid WTC en RAI merkbaar zal teruglopen en dat het effect heeft op het terugdringen van het aantal gestolen fietsen in Amsterdam. De kosten worden geraamd op ongeveer € 200.000 per jaar. Het betreft vooral de dekking van de gederfde inkomsten.

Fietsonderzoek 2007<>
Dagelijks fietsen in totaal ongeveer 350.000 mensen in Amsterdam. De gemeente wil graag inspelen op de wensen van de fietsers. Daarom heeft zij de Amsterdammer gevraagd hoe tevreden men is over de kwaliteit van de fietspaden, de verkeersveiligheid en andere fietsonderwerpen. Uit dit onderzoek blijkt dat Amsterdam als stad om in te fietsen als rapportcijfer een 7,2 krijgt (2006: 7,0). Andere bevindingen uit het onderzoek:
• Bijna de helft van de Amsterdammers (45%) ergert zich vaak tot zeer vaak aan het rijgedrag van andere weggebruikers. Het meest (36%) stoort men zich aan automobilisten.
• Fietsparkeervoorzieningen in het centrum en bij bus- en tramhalten scoren een onvoldoende (4,9).
• Een krappe voldoende voor fietsparkeervoorzieningen bij trein- en metrostations (5,8) en in de buurt (5,9).
• Een 8,1 voor de wachttijdmelder voor fietsers bij verkeerslichten.
• Een 6,6 voor de verkeersveiligheid (gevoel van veiligheid); 30% van de fietsers vindt dit het belangrijkste onderwerp om te verbeteren in de stad.
Het volledige rapport is te downloaden via via www.fiets.amsterdam.nl



Deze tekst is samengesteld door C. Ketelaar-Damen, hoofdredacteur van Infrasite en is volledig gebaseerd op de verschenen persberichten van gemeente Amsterdam. Met dank aan Vélo Mondial voor het beschikbaar stellen van additionele informatie.



Deel dit artikel:                   





Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht


[Banners]