Definitie


TreinNummerVolgsysteem





Het TreinNummerVolgsysteem (TNV) is het systeem dat treinen volgt over het Nederlandse spoorwegennet. Het oorspronkelijke TNV systeem was een relais gestuurd systeem dat de informatie rechtstreeks uit de seinwezeninstallaties haalde (extra relaiscontacten van de hulprelais). Het lange tijd enige systeem stond in Rotterdam in een ruimte onder Post-T. Het toonde de informatie via display vensters met lampjes rechstreeks op het Tableau. Later kwam daar in den Haag onder Post-Binckhorst een iets moderner systeem bij dat aangestuurd werd met een computer. De configuratiegegevens werden via een ponsband ingelezen.

De naam van het systeem kan verwachtingen wekken die het systeem niet kan waar maken: het systeem volgt namelijk geen treinen, maar VERPLAATST ingevoerde Treinnummers van de ene TNV-positie naar een mogelijk volgende positie. Deze verplaatsing is afhankelijk van (gemelde) veranderingen in Wisselstanden, bezetspoor melding en veranderingen in seintoestanden. Gaat een trein bijvoorbeeld linksaf op een wissel, maar de melding "wissel is naar links Omlopen" komt niet bij de TNV aan, dan zal het ingevoerde nummer niet de trein volgen, maar bijvoorbeeld rechtdoor naar een ander venster springen. Op zich is dat niet zo erg als men zich realiseert dat de TNV ontworpen is als kladblok / geheugensteuntje en niet als een meetinstrument voor bijvoorbeeld VKL.

Pas omstreeks 1987 was begonnen met de ontwikkeling van de TNV zoals we die vandaag de dag kennen. In eerste instantie was het een soort één op één vertaling van de oude TNV installaties, aangevuld met moderne displays en communicatietechnieken. Het huidige TNV systeem maakt gebruik van informatie uit het treinbesturingssysteem (TBS). Vanaf 2006 wordt TNV vervangen door het nieuwe treinvolgsysteem TROTS.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]





[Andere events]