Definitie


Tunnelveiligheid in spoortunnels





ProRail beheert 6.500 kilometer spoor. Een deel daarvan loopt ondergronds, door een van onze zeven spoortunnels.

Tunnels kennen heel specifieke veiligheidseisen. Want als er iets in een tunnel gebeurt, staan reizigers en personeel niet direct buiten. ProRail is nauw bij tunnelveiligheid betrokken.

Urgentie

Overal waar treinen zich door tunnels voortbewegen, lopen zij meer en andere risico's dan op hun trajecten door de open ruimte. Nederland krijgt er steeds meer en steeds langere tunnels bij. Omdat we onze schaarse ruimte graag goed - liefst dubbel - gebruiken groeit ook het aantal verdiept aangelegde wegen. Overkapt of overkluisd met gebouwen hebben die veel met tunnels gemeen. Dit groeiende aantal (half)tunnels met hun almaar intensievere gebruik vereist goede waarborgen voor de tunnelveiligheid in Nederland.

Aan de veiligheid in Nederlandse tunnels is de afgelopen twintig jaar veel gedaan. Dat heeft zeker bijgedragen aan het uitblijven van calamiteiten. We kunnen daarover tevreden zijn, maar het mag ons niet in slaap sussen. Integendeel. Toetsing, aanvulling en verbetering van de bestaande wet- en regelgeving zijn nodig. Minstens zo belangrijk is echter, dat alle bij tunnels betrokken partijen zich gezamenlijk inspannen voor de integrale veiligheid van deze bouwwerken, qua ontwerp èn gebruik.

Risico's

Iedere tunnel is anders en brengt eigen risico's mee. Beheerders, bestuurders en hulpdiensten behoren daarop voorbereid te zijn. Niet met standaardoplossingen, maar met een specifieke veiligheidsvisie en integraal veiligheidsplan voor de tunnel die aan hun zorg of verantwoordelijkheid is toevertrouwd. Het vereiste veiligheidsniveau van elke tunnel afzonderlijk valt niet puur door wettelijke regels af te dwingen. Het vraagt ook om de actieve inzet van alle verantwoordelijken bij het opstellen en handhaven van eigen veiligheidsconcepten. Samen 'diep gaan' voor tunnelveiligheid, is het credo voor de komende jaren.

Bron: Veiligheid in tunnels langs het spoor



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Resultaten eerste zoetspoelproeven Kierbesluit Haringvliet
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht
Anti-tegelactie in de Achterhoek: Ben je nu helemaal betegeld?!
Nieuwsbericht
Vervanging eerste vizierschuif stuw Hagestein
Nieuwsbericht
Havenvisie Port of Harlingen: koers naar duurzame groei
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting


[Banners]