Definitie


Utrecht Centraal





Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers)

per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de Hogesnelheidstrein Amsterdam - Keulen, een grondige vernieuwing. De nieuwe OV-terminal is onderdeel van een ambitieus plan voor

een nieuw stadscentrum, waarbij stationsgebied en oude binnenstad weer één geheel worden. De historische singelstructuur wordt hersteld en er komt een muziekpaleis, een stadskantoor, een mega-bioscoop en een casino.

Winkelcentrum Hoog Catharijne ondergaat een ingrijpende verbouwing.

Aan de oost- en de westzijde van het station realiseert ProRrail een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt dit voor het Beatrix Theater en het nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne.

Het station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie die alle bus-, trein- en tramplatforms verbindt. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van één lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. Het is de bedoeling om Utrecht Centraal energieneutraal te bouwen. Het project voor de nieuwe OV-terminial is onderdeel van de landelijke NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein: het is niet berekend op de 150.000 reizigers die het station dagelijks aan doen. In de toekomst groeit het aantal reizigers verder: naar verwachting tot ca. 275.000 per dag (100 miljoen per jaar) in 2025.
  • De komst van de hogesnelheidstrein Utrecht-Arnhem-Keulen.
  • Het station voldoet niet meer aan de eisen op het gebied van overzichtelijkheid, veiligheid en hygiène.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Utrecht Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten in samenwerking met Movares.

Het nieuwe station Utrecht Centraal op hoofdlijnen:
    Een ruim, licht en overzichtelijk stationsgebouw met glazen wanden en royale entrees.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Utrecht: trein, bus en sneltram.
  • Berekend op 360.000 reizigers per dag.
  • Een overzichtelijke indeling waardoor de reiziger prettig en eenvoudig zijn weg kan vinden.
  • Voorzieningenniveau dat past bij een station van deze omvang en allure.
  • Voorzien van 22.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deels bewaakt, deels onbewaakt).
  • De verbinding tussen het oostelijk en het westelijk deel van Utrecht centrum. Langs de stationshal komt een balkon, zodat mensen in de toekomst zonder OV-chipcard van de Jaarbeurs naar het centrum v.v. kunnen lopen.
  • Het is de ambitie dat Utrecht Centraal een voorbeeldstation wordt voor de toepassing van duurzame energie.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs verlengd tot en met 4 september
Nieuwsbericht
Veilige ligplaatsen voor duwbakken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Aanhoudende droogte: extra aandacht voor verzilting
Nieuwsbericht








[Banners]