Definitie


Utrechtboog





De Utrechtboog is een fly-over die sinds 12 maart 2006 een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen Utrecht en Schiphol. Hierdoor is de reistijd met 7 minuten verkort. (Voorheen moest bij Station Duivendrecht, waar de twee lijnen elkaar kruisen, worden overgestapt.) Ook de hogesnelheidstrein ICE zal in de toekomst van deze boog gebruik gaan maken om Reizigers vanaf Schiphol een snelle verbinding naar Duitsland te bieden.

De Utrechtboog bestaat uit twee enkelsporige betonnen viaducten, een van 1500 en een van 1600 meter, op een maximale hoogte van 15,1 meter. Voor het storten van het beton voor de viaducten werd een verrijdbaar bekistingssysteem gebruikt.

Voor de bouw is 88.000 kuub beton gebruikt, 29.000 dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De totale kosten zijn € 100 miljoen en maakt onderdeel van het project Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht. Dit project heeft een begroting van 1 miljard euro en zal eind 2006 klaar zijn. (bron:wikipedia)

 

Zwevende betonfabriek

De Utrechtboog is gemaakt met behulp van de 'zwevende betonfabriek' ofwel Movable Scaffolding System (MMS). Dit is een bekistingsmachine die zich kan verplaatsen via hoge betonnen kolommen en ter plaatse, dus in de lucht, een viaductdeel maakt.

Er wordt ijzerbewapening in de bekisting aangebracht en vervolgens beton gestort. Dat moet vijf dagen uitharden. Dan klapt de MMS aan de onderkant open en ligt het viaductdeel tussen de twee kolommen en kan het afgewerkt worden. Vervolgens rijdt de MMS weer verder om dezelfde procedure te herhalen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]