Definitie


Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn





Het bijzondere van de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht is, dat er naast een bestaande Spoorlijn wordt gewerkt, waar intensief door het treinverkeer gebruik van wordt gemaakt. Tijdens het bouwen blijft 'de winkel' zo veel mogelijk open. Het project heeft wel buitendienststellingen nodig om grote werkzaamheden uit te kunnen voeren. Een buitendienststelling is het hetzelfde als een 'treinvrije periode'. In totaal - over de gehele periode van 7 jaar - zijn er 43 buitendienststellingen gepland.

Aanpassingen emplacement Utrecht noordzijde

In januari 2004 zijn uitgebreide werkzaamheden gestart aan het Emplacement aan de noordzijde van station Utrecht Centraal. De aanpassingen aan het emplacement zijn nodig in verband met de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht. Vanaf april 2007 takken hierdoor vier in plaats van twee sporen in aan de noordkant van het emplacement. Om deze uitbreiding van sporen goed op te kunnen vangen zijn diverse aanpassingen aan het emplacement noodzakelijk.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vereenvoudigen en vernieuwen van de wisselcomplexen en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken die bij de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht worden toegepast. Daarnaast worden bochten in de sporen verruimd, zodat er hogere snelheden op het emplacement mogelijk zijn. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het Perron naderen. Dit levert tijdswinst éncapaciteitswinst op. De wisselcomplexen komen eerder beschikbaar voor rijwegen andere richtingen.

Tenslotte wordt het meest westelijke perron verlengd, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dit is ook nodig in verband met de spooruitbreidingen richting Vleuten en Utrecht Lunetten.

Door alle aanpassingen kan de noordzijde van Utrecht Centraal vanaf april 2007 meer treinen verwerken.

Het emplacement van station Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse treinverkeer. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, vinden deze 's nachts en in de weekeinden plaats.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]