Definitie


Werkspoorbrug





De Demkaspoorbrug is de Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug werd in 1966 gebouwd ter vervangingen van de oude spoorbrug, welke moest verdwijnen door de verbreding van het kanaal. De overspanning is 173 meter en is vernoemd naar de nabij gelegen voormalige Demka Staalfabriek.

In 2002 is naast de Demkaspoorbrug de werkspoorbrug geopend. De Demkaspoorbrug is tijdelijk buiten gebruik genomen en gerenoveerd. Eind 2006 zal de brug weer in gebruik genomen worden, zodra de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht voltooid is.

In de twintigste eeuw hadden Utrecht en Zuilen twee voor die tijd enorme fabrieken op hun grondgebied. Ze waren beide gevestigd aan het toentertijd genaamde Merwedekanaal, dat nu het Amsterdam-Rijnkanaal is. De staalfabriek Demka (1914 - 1983) lag noordelijk van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en zuidelijk lag de fabriek van Werkspoor (1913 - 1970). De herinnering aan deze twee grote fabrieken wordt het mooist bewaard door hun namen te geven aan de beide imposante kunstwerken die er nu zijn gevestigd. De nieuwe sporen komen te lopen over wat ongeveer vijfendertig jaar geleden nog de wagon- en bruggenfabriek 'Werkspoor' was. Op de foto de Demkabrug in 1987

(Naar F.A. van Mens in het Utrechts Nieuwsblad, juni 2002)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting








[Banners]