Definitie


1500 volt





1,5 kV gelijkspanning

Nederland

De eerste Nederlandse elektrische Spoorlijn was de lijn Rotterdam Hofpleinlijn - Scheveningen / Den Haag HS van de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM), geopend in 1908. Deze lijn werd met 10.000 volt 25 Hz wisselspanning geëlektrificeerd.

In 1924-'27 werd de Hollandse/Oude Lijn (Amsterdam Centraal - Haarlem   Leiden - Den Haag HS - Delft -Schiedam- Rotterdam Centraal) geëlektrificeerd met 1500 volt gelijkspanning, met een marge van +20% en -10%. Vanaf de jaren dertig werd een groot deel van de spoorwegen in Nederland geëlektrificeerd met dit systeem. In 2003 was 73,43% van het Nederlandse spoorwegnet geëlektrificeerd (2064 van de 2811 kilometer).

Destijds heeft men gekozen voor 1500 volt gelijkspanning omdat de techniek van het gelijkrichten niet zover was gevorderd. Door het ontbreken van geschikte isolatiematerialen was het vroeger ook moeilijker om motoren met een hogere spanning dan 675 / 750 volt in te bouwen (twee motoren werden in serie geschakeld) vanwege de toename van gewicht en formaat in een draaistel. Nadeel van deze lage spanning is dat er grote stromen afgenomen worden, wat weer als gevolg heeft dat het spanningsverlies fors op kan lopen. Daardoor zijn er veel voedingstations (om de 4 tot 15 kilometer) en een dubbele bovenleidingdraad nodig is om dat enigszins tegen te gaan. Als de stroomsterkte toch te hoog wordt door zware optrekkende treinen binnen dezelfde spanningssectie kan de spanning inzakken. Als de stroomsterkte boven de 4 kA (kiloAmpère) uitkomt (bij 1800 volt betekent dat een vermogen van meer dan 7200 kW), wordt de stroom in het onderstation uitgeschakeld om overbelasting te voorkomen.

In de jaren negentig van de 20e eeuw werd de (onbelaste) uitgangsspanning van de onderstations verhoogd naar 1800 volt (dat is dus precies op de maximaal toegestane spanning volgens de 1500V + 20% norm) door de vervanging van kwikdampgelijkrichters door siliciumgelijkrichters in de onderstations. Bijkomend voordeel was dat de steeds sterkere treinen op het steeds drukker wordende net beter gevoed konden worden.

Nederlandse baanvakken die niet geëlektrificeerd zijn
  • Groningen - Delfzijl
  • Groningen - Roodeschool
  • Harlingen Haven - Nieuweschans Grens
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Zwolle - Kampen
  • Zwolle - Wierden
  • Mariënberg - Almelo
  • Enschede - Glanerbrug Grens
  • Zutphen - Hengelo
  • Apeldoorn - Zutphen
  • Zutphen - Winterswijk
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Elst - Tiel
  • Nijmegen - Roermond
  • Landgraaf - Haanrade GrensOp deze trajecten rijden dieseltreinen. Op de kaart zijn deze lijnen met rood aangegeven.
In de stations Venlo, Emmerich en Bentheim zijn er sporen die omgeschakeld kunnen worden tussen 1500 V gelijkspanning en de Duitse 15 kV wisselspanning. De toeleidende baanvakken naar Bentheim en Emmerich zijn op Duits gebied voorzien van het 1500 Volt-systeem met dubbele rijdraad.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Elektrificatiekaart-1-.png (image/png)

Elektrificatiekaart-1-.png (image/png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 20, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
20 april 2018: Wereldvismigratiedag in Stellendam
Nieuwsbericht
Aanzienlijke winstgroei Van Leeuwen Buizen Groep
Nieuwsbericht
Netwerkdag IKN op 19 april 2018 in Ede
Weblogposting
Doorgaande route over sluizencomplex IJmuiden jaar afgesloten
Nieuwsbericht
Eerste containers verladen via Flevokust Haven
Nieuwsbericht
Event
Minister start Verdieping Nieuwe Waterweg
Nieuwsbericht
Zandmaas / Grensmaas en Ruimte voor de Rivier afgerond
Nieuwsbericht
Groot experiment met zand op bodem Amelander Zeegat
Nieuwsbericht
Natura 2000-beheerplan IJsselmeergebied ter inzage
Nieuwsbericht
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Nederland waterland pakt podium bij VN op Wereldwaterdag
Nieuwsbericht
Werk aan de Houtribdijk: de komende decennia weer oersterk
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Kabinet pompt 275 miljoen euro in gezonde natuur en water
Nieuwsbericht
Eerste inzichten kennis- en innovatieprogramma Marker Wadden
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]