Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het spoor.
Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.
In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:
- Positieve impuls voor punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
- Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
- De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
- De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.
Aanleiding Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.
Uitvoering In de cabine van de machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op deze manier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Meer import én export van bouwdiensten
Officiële opening Bochtafsnijding Delftse Schie
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Infra Relatiedagen: Toekomstdag en Toekomstplein!
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Stijgende waterstand grote rivieren
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland