Definitie


Het spoor meester





Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:
  • Positieve impuls voor punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.
Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op deze manier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]