Definitie


Het spoor meester





Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:
  • Positieve impuls voor punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.
Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op deze manier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Start ontwikkeling NTA voor IFD-bouw beweegbare bruggen
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
RIONED vraagt Input voor ontwikkeling stresstest regenwater
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Oplossingen om uw stad 'waterproof' te maken
Weblogposting
Het Nationaal Watertraineeship: een goede start voor carrière jong talent in de watersector
Weblogposting
Mous Waterbeheer: Intelligente gemaalbesturing met LoRa-ontsluiting
Weblogposting
Pipelife Nederland: Flood Becomes Fiction
Weblogposting
Ministeries en Waterschappen willen waterbeheer wereldwijd verbeteren
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Ron Dujardin van de gemeente Etten-Leur over de actie 'Gratis bestrating ruilen voor groen'
Artikel
Tussenvonnis biedt uitgangspunten afronding Wilhelminasluis Zaandam
Nieuwsbericht
BSI Bomenservice lanceert handboek boomgroeiplaatsen
Weblogposting
Bezoek ACO tijdens Water in de Openbare Ruimte 2017 op stand 2.027
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht








[Banners]