Definitie


Polygonisatie





Polygonisatie is de opruwing van de wielbanden van treinen die door een remsysteem met gietijzeren remblokken worden beremd (goederentreinen en oude reizigerstreinen). De term betekent veelhoek: typisch worden 40 tot 50 vlakjes gevonden op de gehele omtrek van de wielband met verschillende grootte, variërend tussen 5 en 8 cm lengte. Het zorgt voor veel lawaai (circa 7 dB extra) maar heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Omwille van het bestrijden van het lawaai van met name goederentreinen is sinds de jaren negentig onderzocht hoe polygonisatie kan worden tegengegaan.

Om polygonisatie aan te pakken, is het afdraaien van de wielband niet geschikt. De patronen zijn immers na enkele normale remmingen al weer zichtbaar op de wielband. Na enkele tientallen remmingen is de polygonisatie weer aangegroeid tot het oude niveau. Polygonisatie kan alleen met succes worden tegengegaan door geen gietijzeren remblokken meer te gebruiken. In Europa vinden diverse initiatieven plaats om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. In Nederland loopt diverse projecten met andere typen remblokken in het Innovatieprogramma Geluid. Zo worden de K-blokken en de LL-blokken getest.

Onderzoek

In het Europese project EuroSabot (midden jaren 90) is door NS in samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven het ontstaansmechanisme van polygonisatie onderzocht. Gebleken is dat bij het aandrukken van gietijzeren remblokken op draaiende gietijzeren wielbanden een periodiek thermo-elastisch verschijnsel optreedt. Het oppervlak van de wielband verandert daarbij van structuur.

In dit onderzoeksproject maar ook daarbuiten is gezocht naar alternatieve remblokken. Remblokken die dezelfde remkracht bij dezelfde remdruk kunnen leveren als gietijzeren remblokken, maken de meeste kans.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 04, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]