Definitie


Profiel van vrije ruimte





Er zijn verschillende 'ruimteprofielen' voor treinen.


    Het profiel van vrije ruimte (PVR) is de minimale ruimte die vrijgehouden moet houden boven en naast het Spoor.
  • Het rode meetgebied is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondom het PVR
  • Zone A.
PVR

Het is de ruimte die een Trein nodig heeft om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen; dit profiel wordt bepaald in een verticaal vlak loodrecht op de as van de (spoor)weg. Het profiel van vrije ruimte wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels en bijv. spoorwegen (bron: http://www.ipl.citg.tudelft.nl/lexicon/Definities_P/basis/basis_profiel_ruimte.htm)



Het PVR voor Nederland is o.a. vastgelegd in het Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument). Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracés. Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van Vrije Ruimte en het Rode Meetgebied.

Objecten die een (mogelijke) belemmering vormen, en al of niet met toestemming binnen het het Rode Meetgebied of zelfs het Profiel van Vrije Ruimte vallen, worden geïnventariseerd en bijgehouden door ProRail Inframanagement InfraInformatie Infradatacenter (Cluster Railgeometrie). Met deze gegevens kan ProRail bepalen of en hoe uitzonderlijk vervoer (goederen vervoer waarvan de lading buiten het PVR komt) plaats kan vinden. Omleidingsroutes of (tijdelijk) weg te halen obstakels kunnen zo bepaald worden.

Bij het medegebruik van het spoor door Tramtrein speelt er een probleem met de vrije ruimte omdat deze voertuigen aan lage Perrons halteren. In de OVS en soortgelijke documenten zijn die uitzonderen beschreven.

Rode meetgebied

Is het gebied rondom een spoor dat geheel vrij dient te blijven van vaste obstakels. Het is zodanig gekozen dat alle vormen van Railtransport kunnen plaatsvinden. Blijf je buiten het Rode Meetgebied is elke vorm van aanrijding(sgevaar) in principe uitgesloten.
  • In het Rode meetgebied mag alleen door Baanwerkers gewerkt worden in de werkplekbeveiligsklasse Buitendienststelling.
Het Rode Meetgebied (RM) is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondomhet PVR - NL waarbinnen zich in principe eveneens geen vaste voorwerpen mogen bevinden,die het railvervoer (zouden) kunnen hinderen en/of in gevaar (zouden) kunnen brengen.

Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied (OVS00026) is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracé's.Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van vrije ruimte en het Rode Meetgebied. Bij elke nieuwbouw of grote vernieuwbouw van spoorwegtracé's dient de OVS te worden nageleefd.

Zone A

Binnen het PVR is het aanrijdgevaar voor mensen groot.

De denkbeeldige ruimtelijke tunnelfiguur waarbinnen een trein kan bewegen is voor de Arbeidsveiligheid het gebied begrensd op 1.5 meter tot de dichtstbijzijnde Spoorstaaf.

Dit gebied wordt ook wel Zone A genoemd.

Informatie en bronnen

PVR en omgrenzingsprofiel zijn gedetailleerd beschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/PVR

Regelgeving: o.a. Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs verlengd tot en met 4 september
Nieuwsbericht
Veilige ligplaatsen voor duwbakken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Aanhoudende droogte: extra aandacht voor verzilting
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat biedt scheepvaart meer informatie over vaardiepte Waal
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht








[Banners]