Definitie


Project Vrijgave Werkzone





Project Vrijgave Werkzone

Door ProRail wordt met de spooraannemers een veiliger werkwijze ontwikkeld voor het

buitendienst nemen Buitendienststelling van sporen. Hiervoor is het project Vrijgave Werkzone gestart.

Steeds meer wordt vanuit het risico denken bepaald de werkuitvoering te plannen in een

buitendienststelling. De bron van het aanrijdgevaar Arbeidsveiligheid wordt weggenomen.

De communicatie tussen Treindienstleider en Leider Werkplekbeveiliging (LWB) is erg

belangrijk. In de huidige procedure verloopt de communicatie per telefoon. Hierbij blijft de

kans op misverstanden en vergissingen aanwezig. Op het moment dat de treindienstleider

de sporen buiten gebruik heeft gegeven aan de LWB om zijn veiligheidsmaatregelen te

nemen, mogen er geen onduidelijkheden meer zijn.

Het hele proces van geven en nemen, waarbij nu gebeld wordt, wordt in het project Vrijgave

Werkzone vervangen door het gebruik van een handzaam electronisch hulpmiddel voor de

LWB. Hiermee doorloopt de LWB samen met de treindienstleider sneller dan nu het hele

proces van geven en nemen.

Een voordeel van deze techniek ten opzichte van de eerder bedachte werkzoneschakelaar Werkplekbeveiligingsmiddel is

dat er geen gehele werkzone Werkplekbeveiligingsmiddels buitendienst genomen hoeven te worden als dit niet nodig is voor de werkzaamheden, met als gevolg minder treinhinder.

Momenteel voert ProRail een pilot uit waarbij aan de hand van de ervaringen in

proefsituaties wordt bekeken of deze werkwijze in de toekomst de standaard werkwijze

wordt.

Uit de database MISOS van de Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail blijkt

dat in de afgelopen 2 jaar vier incidenten zijn gemeld waarbij een trein richting een

buitendienstgesteld spoor werd gestuurd, dan wel een trein een buitendienstgesteld gebied

binnen reed. In drie gevallen is als oorzaak vastgesteld dat de treindienstleider geen of

onjuiste verhinderingen voor rijweginstelling had aangebracht. In een geval was gebrekkige

communicatie met de LWB oorzaak van het voorval.

Het betreft hier incidenten die aan de Inspectie zijn gemeld.

Onbekend is of dergelijke incidenten landelijk meer voorkomen, maar niet worden gemeld.

bron:

Onderzoeksrapport "Op 24 januari 2006 rijdt omstreeks 00.30

uur een reizigerstrein naar het buitendienst gestelde middenspoor tussen Den Dolder

en Bilthoven"

Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail

kenmerk: IVW RV-06U0035 d.d. 26 december 2006

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]