Definitie


Railprofiel





In het Nederlandse spoornet worden verschillen typen spoorstaven gebruikt. De meest voorkomende zijn 46 E3 (oud NP46), 54 E1 (oud UIC 54) en 60 E1 (oud UIC 60). De naamgeving van deze typen spoorstaven bestaat uit een afkorting + het nominale gewicht per meter spoorstaaf in kilogram.

De NP46 komt vooral nog voor op emplacementen en op een aantal regionale spoorlijnen. De 54 E1 (in het verleden met UIC 54 aangeduid) ligt op de meeste spoorlijnen van het kernnet. De 60 E1 (oud UIC 60) vinden we op een aantal proefstukken, o.a. bij Deurne op de lijn Eindhoven - Venlo, de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en het A15 tracé (Betuweroute).

Buiten Nederland is de 60 E1 spoorstaaf waarschijnlijk de meest toegepaste spoorstaaf. In de tramwereld worden groefrails gebruikt.

Onderzoek

In de loop van de tijd is het profiel van de spoorstaaf flink veranderd. De eerste spoorstaven in de negentiende eeuw hadden een vorm als een omgekeerde 'U' en lagen op langsliggers (in plaats van dwarsliggers). De vorm van de spoorstaaf (en van de wielband) is bepalend voor de loopeigenschappen van de trein en ook voor de duurzaamheid van het spoor. Er is en wordt met het oog op het verbeteren van bepaalde eigenschappen geëxperimenteerd met railprofielen. In relatie tot geluid zijn de volgende ontwikkelingen van belang:


    Met een iets dikker lijf kon met het Oostenrijkse VA71b profiel een iets lagere geluidemissie worden bereikt. In Nederland leidt een dikker lijf echter juist tot meer geluidemissie, vanwege de relatief hoge stijfheid van de hier gebruikte onderlegplaatjes, zo bleek uit TWINS-studies.

    Bij ingegoten spoorstaven zijn er meer mogelijkheden om het profiel te wijzigen. Een voorbeeld is de SA42 spoorstaaf. Deze is in 1999 ingebouwd op een deel van de betonbaan tussen Best en Boxtel, omwille van zijn geluidsreducerende eigenschappen. Door een installatiefout raakte deze spoorstaaf enigszins beschadigd, waardoor de resultaten tegenvielen. Mede daarom is de SA42 direct na de geluidproeven weer verwijderd.

    In bogen kan een asymmetrisch dwarsprofiel van de kop bijdragen aan de vermindering van booggeluid, doordat het contactvlak hierdoor enigszins wordt verplaatst. Helaas slijt dit speciale profiel weer vrij snel weg.
Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]