Definitie


Rangeerterrein





Functie rangeerterrein

Op een rangeerterrein worden aankomende goederentreinen uitgesorteerd in delen met verschillende bestemmingen. Die delen van de achtereenvolgens aankomende treinen met dezelfde bestemming worden verzameld op hetzelfde spoor en worden samengesteld tot nieuwe treinen. Deze treinen brengen de wagons naar de volgende bestemming of de eindbestemming.

In sommige gevallen hebben de verladers van goederen een directe aansluiting op het rangeerterrein. Voor wagons naar deze verladers is de aansluiting op het rangeerterrein de eindbestemming.

Proces

De volgende hoofdprocessen vallen op een rangeerterrein te onderscheiden: aankomst, verdelen (of sorteren) van een trein in delen, samenvoegen van delen tot een trein, vertrek. Verdere processen zijn: het afrangeren en voorrangeren van de treinlocomotieven, het uitzetten van (technisch) niet goed gekeurde wagons, tanken van diesellocomotieven.

De meeste bewegingen op een rangeerterrein worden rangeerbewegingen (rangeren) genoemd. De bewegingen vanaf de vrije baan naar het rangeerterrein en omgekeerd (aankomst en vertrek) worden Treinbeweging genoemd.

Inrichting

De inrichting van een rangeerterrein is afhankelijk van de intensiteit van deze bewegingen en het aantal per dag te behandelen wagons.

In een ideale situatie liggen aankomstsporen, verdeelsporen en vertreksporen in het verlengde van elkaar. De verdeelsporen zijn vanaf de aankomstsporen bereikbaar via een of twee sporen die over een ca. 5 m hoge heuvel lopen. Het samenvoegen van delen tot een trein geschiedt op de verdeelsporen.

Indien het verkeer niet zo intensief is kunnen treinen ook aankomen en vertrekken op de een van de verdeelsporen. Er zijn dan geen afzonderlijke aankomstsporen en vertreksporen. Voor het verdeelproces is dan nodig om over een uithaalspoor in het verlengde van de verdeelsporen te beschikken. Het verdelen geschiedt door vanaf het uithaalspoor telkens heen en weer te rijden naar de verdeelsporen of door de delen vanaf het uithaalspoor te stoten naar de verdeelsporen.

In detail is de inrichting van de ideale situatie als volgt:


    AankomstsporenOp deze sporen komen de treinen binnen. Na aankomst wordt de locomotief er af gehaald en wordt de trein heuvelklaar gemaakt d.w.z. dat de koppelingen tussen de delen worden losgedraaid en dat de remleidingen worden ontlucht, opdat de remmen los komen.

    Heuvel met verdeelsporenVanaf de aankomstsporen wordt de trein naar de heuvelen geduwd door een rangeerlocomotief. Nabij de top van de heuvel worden de reeds losgedraaide koppelingen met een knuppel los gemaakt. Vanaf de heuvel rollen de heuvels delen zelf naar de afzonderlijke verdeelsporen, waarbij tussen de loopjes de wissels snel worden omgelegd. Zonodig worden de delen met railremmen geremd opdat zij met de juiste snelheid aankomen op de verdeelsporen. Op de verdeelsporen worden de delen weer aan elkaar gekoppeld. Als er op de verdeelsporen voldoende wagons voor dezelfde bestemming zijn verzameld worden deze overgebracht naar de vertreksporen.

    Vertreksporen

    Op de vertreksporen worden de wagons gereed gemaakt voor vertrek:
        • de koppelingen worden zonodig vastgedraaid
        • de remleidingen worden voorzien van lucht
        • de remmen worden gecontroleerd in een Grote remproef
        • er wordt gecontroleerd of er geen technische gebreken zijn en
        • er wordt gecontroleerd of de trein de juiste samenstelling heeft
 Sporen voor dienstgebruik
  • Er zijn een aantal sporen beschikbaar voor het opstellen van locomotieven, voor het opstellen van niet goedgekeurde wagons en voor het opstellen van dienstmaterieel.
Externe link

Wikipedia: Rangeerterrein

Eerste versie van artikel geschreven door: Henk Bovenlander.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]