Definitie


ROCOV





Een ROCOV is een Regionaal Overlegorgaan Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Er zijn in Nederland in totaal 25 ROCOVs, die overleg voeren met en advies geven aan OV-autoriteiten en vervoerders. Naar ROCOVs wordt ook wel verwezen met de termen platform, reizigersplatform, of OV-consumentenoverleg. Een ROCOV is echter niet hetzelfde als een klantenpanel (daarover later meer).

Hoe zijn de ROCOV's opgezet?

Regio's

De meeste OV-autoriteiten hebben te maken met één ROCOV; in Zuid-Holland en Noord-Holland is er echter één ROCOV per concessie. In Gelderland is er juist één ROCOV dat overleg voert met de provincie én de stadsregio. Op ROCOV.nl vindt u contactgegevens van alle ROCOV's.



LOCOV

Er zijn 25 ROCOVs, maar er is maar één LOCOV. Het LOCOV is het landelijk overleg inzake het hoofdrailnet. Tussen ROCOVs en LOCOV vindt op verschillende manieren afstemming plaats.

Leden

De samenstelling van de ROCOVs varieert. In alle platforms zijn ten minste een lid namens ROVER, een lid namens een ouderenbond en een lid namens chronisch zieken en gehandicapten te vinden. In veel platforms zijn leden namens o.a. scholieren, studenten, jongeren, fietsers, Kamers van Koophandel, milieuverenigingen, plattelandsbelangen en vrouwen te vinden.

Organisatie

De meeste ROCOVs hebben een voorzitter en een secretaris. In steeds meer ROCOV's is de voorzitter onafhankelijk van de OV-autoriteit en is er een betaalde, professionele secretaris te vinden. Deze ontwikkeling is recent in een stroomversnelling geraakt dankzij de Evaluatie Reizigersinspraak.

Hoe functioneren de ROCOV's?

Evaluatie

Het onstaan van ROCOVs heeft een duidelijk verband met de invoering van de Wet personenvervoer 2000. In 2006 is het geheel van de reizigersinspraak in het stads- en streekvervoer geëvalueerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Opdrachtnemer was adviesbureau Ligtermoet & Partners.

Conclusies

De belangrijkste conclusie van de evaluatie was dat platforms serieus genomen en ondersteund moeten worden door de OV-autoriteit; waar dit niet het geval is, zijn de betrokkenen (zowel platform als autoriteit als vervoerder) niet tevreden over het functioneren van de inspraak.


OPC

De reizigersinspraak en dus de ROCOVs werden ondersteund door Stichting OPC. OPC had tot doel bij te dragen aan een effectieve consumenteninspraak in het regionaal OV en gaf daarbij advies, training en ondersteuning aan consumentenorganisaties, OV-autoriteiten en (desgewenst) aan vervoerders.
De Stichting is inmiddels opgeheven.

Klantenpanel

In veel regio's zijn door de vervoerder, vaak in opdracht van de OV-autoriteit, klantenpanels opgezet. Hierin wordt enkele vaste klanten periodiek om hun mening gevraagd over praktische aspecten van het vervoer. De resulterende informatie is van nut voor controle op het vervoer, maar de deelnemers leveren geen inspraak en hebben geen achterban.

Regiotaxipanel

Voor Regiotaxi, waarmee veel gehandicapten worden vervoerd op grond van de WVG, is een klantenpanel wettelijk verplicht. Sommige overheden besparen zichzelf en consumentenvertegenwoordigers moeite en tijd door voor gebruikersinformatie Regiotaxi één klantenpanel in te richten en het ROCOV op de hoogte te houden van de resultaten uit dat panel.

Eerste versie van artikel geschreven door: Wytze Schouten.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 31, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht








[Banners]