Definitie


Rotterdam Centraal





Vanuit het zuiden is Rotterdam Centraal de eerste Nederlandse halte van de HSL-Zuid. Rotterdam Centraal ligt hierdoor als het ware midden in Europa: 20 minuten van Schiphol en niet meer dan tweeëneenhalf uur van Parijs. De internationale uitstraling van het nieuwe station - met in 2025 circa 32 0.000 OV-reizigers per dag - sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van deze

wereldhavenstad. Een team van architecten heeft een gebouw ontworpen dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De zeer ruime centrale hal heeft grootstedelijke allure. De asymmetrische roestvrijstalen overkapping, gedragen door een constructie van staal en hout, gaat over in een glazen wand. Het ruimtelijke effect is buitengewoon, mede door de bijzondere doorkijk vanuit de hal naar de treinen.

De voor- en achterzijde van het station zijn verbonden door een voetgangerstunnel van maar liefst 30 meter breed. Aan weerszijden vindt de reiziger winkels. Het opengewerkte plafond van de passage biedt de passanten zicht op de perrons. Trappen, roltrappen en liften brengen reizigers naar hun aankomst- of vertrekpunt. Een loopbrug boven de sporen zorgt voor extra overstapmogelijkheden. Rotterdam Centraal biedt verder een goede aansluiting op het regionale spoornetwerk RandstadRail Lightrail. Tot slot wordt ook het gebied rondom het station herontwikkeld met kantoren, woningen, winkels en veel overige voorzieningen waaronder diverse parkeergarages. Rotterdam Centraal is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

Het huidige station is te klein voor het huidige aantal treinreizigers (110.000 per dag). Daarom wordt het station vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:
  • De komst van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam.
  • De komst van RandstadRail
  • Toename van het aantal OV-reizigers en passanten tot 320.000 per dag in 2025.
Hoe wordt het?

Station Nieuw Rotterdam Centraal is een ontwerp van Team CS, bestaande uit Benthem Crouwel Architekten, West8 Urban Design & Landscape architecture en Meyer en van Schooten Architekten BV.

Het nieuwe station Rotterdam Centraal op hoofdlijnen:
  • Een ruim, modern en overzichtelijk stationsgebouw.
  • Het knooppunt van alle Openbaar Vervoer-functies van en naar Rotterdam: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), bus, metro en tram.
  • Berekend op zo'n 320.000 reizigers per dag.
  • Een prettige verblijfsplek door de grote hoeveelheid licht, transparante materialen en ruime opzet.
  • Een breed scala aan voorzieningen.
  • Voorzien van 7.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deel bewaakt, deels onbewaakt).
  • De Provenierstunnel (de fietstunnel) als interwijkverbinding tussen Noord en Zuid zodat het ook in de toekomst mogelijk is ook zonder OV-chipcard van en naar het centrum te gaan.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]





[Andere events]