Definitie


Signaalhoorn





Een signaalhoorn wordt door een VHM gebruikt om werkenden te waarschuwen dat er een trein nadert op het werkspoor of nevenspoor.
  • Twintig seconden voor het aanrijdgevaar worden de werkenden aan het spoor gewaarschuwd door de VHM.
  • De werkenden steken een hand op dat hij/zij het signaal van de VHM hebben begrepen.
  • Binnen vijftien seconden moeten de werkenden op de wijkplaats staan en gereedschap moet buiten de Profiel van vrije ruimte (PVR) van het spoor zijn.
Als de signaalhoorn defect is gebruikt de VHM een fluit.

De VHM gebruikt de volgende signalen:

Lange matige toon

Attentiesein 'Nadering trein nevenspoor'. Met dit sein wordt het personeel gewaarschuwd niet in het nevenspoor te stappen en worden schrikreacties voorkomen. De werkzaamheden hoeven niet te worden onderbroken.

Vijf korte tonen

Gevaarsein bij werkzaamheden. De veiligheidsman geeft dit sein bij direct dreigend gevaar. Het personeel moet direct het werk onderbreken en naar een veilige wijkplaats gaan.

Lang kort lang

Attentiesein 'nadering trein'. Bij dit sein moet het personeel het spoor verlaten. Bij gebruik van de tweetonige hoorn heeft de tweede, korte toon een lagere toonhoogte dan de twee lange tonen.

Korte toon

Werkzaamheden hervatten. Dit sein geeft aan dat de werkzaamheden na het passeren van een trein mogen worden hervat.

Externe link
  • Seinenboek


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]