Definitie


Soestdijkseweg (overweg)





De overweg Soestdijkseweg is een AHOB-overweg in Bilthoven (gemeente De Bilt).

Locatie

De Soestdijkseweg loopt van Soest door Bilthoven-Noord en Bilthoven-Zuid naar De Bilt. Hij kruist de spoorlijn Utrecht - Zwolle op geocode 93 / kilometer 8.984 en loopt langs het station van Bilthoven. Tegenwoordig valt deze locatie onder regio Randstad Noord van ProRail.

Ongevalsverleden

De Soestdijkseweg heeft een uitgebreid ongevalsverleden. Sinds de ongevallen op overwegen worden bijgehouden (vanaf 1975) tot en met 2005 zijn er bij 22 botsingen maar liefst dertien doden en vijf gewonden gevallen. Daarmee is deze overweg samen met de Dolderseweg in Den Dolder de meest ongevalsactuele overweg in Nederland. De tabel hieronder geeft het aantal botsingen, doden en gewonden in die periode (zelfdodingen niet meegerekend).

Datum Doden Gewonden
1976-06-05 1 0
1977-08-27 0 1
1978-09-26 1 0
1979-06-14 0 1
1979-08-22 1 0
1980-06-16 0 0
1982-08-24 1 0
1983-05-16 1 0
1985-02-28 1 0
1985-08-27 1 0
1987-11-27 2 0
1990-10-22 0 0
1991-01-02 1 0
1992-02-04 0 0
1993-04-28 0 1
1993-12-16 0 0
1994-05-28 1 0
1996-01-17 0 1
1996-12-13 1 0
2001-04-04 0 0
2002-04-29 0 1
2003-05-11 1 0


Omgeving

De overweg ligt in een complexe omgeving. Hij ligt naast een eilandperron, waardoor iedereen die op het station moet zijn, (vaak gehaast) de overweg over moet. De Soestdijkseweg is een belangrijke en drukke verkeersader van Bilthoven-Noord en naburige plaatsen naar Bilthoven-Zuid en naburige plaatsen. In de buurt liggen meerdere scholen, seniorencomplexen en een winkelcentrum. Er gaat door deze factoren veel verkeer over de overweg. De spoorlijn is één van de drukste lijnen van Nederland met vaak zeer lange dichtligtijden. Alles bij elkaar veel ingrediënten die het tot een gevaarlijke overweg maken.

Oplossingen

Al vele jaren wordt er gezocht naar een oplossing voor deze gevaarlijke situatie. De genoemde complexe omgeving maakt dit echter moeilijk. De stationsomgeving is helemaal volgebouwd, waardoor het vrijwel onmogelijk is om er een project voor het bouwen van een onderdoorgang uit te voeren. Toch lijkt er de laatste tijd beweging in te komen. ProRail voert nu gesprekken met gemeente De Bilt over een mogelijke oplossing.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]