Definitie


Sophiaspoortunnel





De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]