Definitie


Spoorspatting





Spoorspatting is het zichzelf kromduwen van spoorstaven als gevolg van te weinig uitzettingsruimte bij hoge temperaturen.

Steeds vaker worden spoorstaven in grote lengtes voegloos aangelegd. Dit wordt gedaan om geluidshinder te verminderen. Een nadeel is echter dat de spoorstaven dan bij uitzetting door hitte geen uitzettingsruimte meer hebben. De drukkracht door uitzetting moet gewoonlijk door de railbevestiging, dwarsliggers en het ballastbed opgevangen worden. Bij een te grote uitzettingskracht kunnen de spoorstaven plotseling zijwaarts of opwaarts gaan wijken. Indien het spoor op de juiste 'Neutraal Temperatuur' (in Nederland bepaald op 25 graden Celcius) voegloos is gemaakt, zou de spoorconstructie (railbevestiging, dwarsligger en het ballastbed) deze krachten moeten kunnen opnemen.

Gevaarlijke situaties ontstaan als één van de factoren niet voldoet, waarbij treinen kunnen ontsporen. In het warme juli van 2006 waren er 285 meldingen van spoorspattingen, waarvan er uiteindelijk 143 relevant en valide bleken te zijn (bron: Proloog 2006-10).

Beter onderhoud en toezicht kan het aantal gevallen van spoorspattingen waarschijnlijk sterk verminderen. Metingen kunnen uitwijzen of het spoor op de juiste Neutraal temperatuur is aangelegd. ETS Spoor BV heeft voor het meten van de trek- en drukspanningen een meetapparaat waarmee de Neutraal Temperatuur kan worden bepaald.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]