Document | Datum: 26-03-2007


Trends in Mobiliteit 2007




Gepubliceerd: 26-03-2007
Documenttype: 
Gerelateerd: Nieuws / Competenties / Projecten / Documenten / Artikelen


Download document / Bron van document

Bijbehorende documenten:
Trends in Mobiliteit 2009
Trends in Mobiliteit 2008



Inhoud:
Trends in Mobiliteit gaat in op de verkeersbehoefte in de komende 10 tot 20 jaar en het overheidsbeleid op dit gebied. Doel is de maatregelen en mogelijkheden die Nederland op het gebied van mobiliteit ter beschikking staan, en de effecten daarvan, vanuit een meer bedrijfskundig perspectief te beoordelen.

De Nederlandse infrastructuur beschikt over voldoende capaciteit en potentieel. Deze capaciteit wordt alleen onvoldoende benut. Op basis van de berekening van de Bruto Nationale Vervoerscapaciteit (BNV), het totaal van de vervoerscapaciteiten van de Nederlandse vervoersinfrastructuren, en de benutting daarvan blijkt dat Nederland slechts 1,2% van deze capaciteit gebruikt.

Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Mobiliteit dat 2007 voor de eerste keer is uitgevoerd door Capgemini Nederland B.V. in samenwerking met TNS NIPO. Op basis van het rapport pleit Capgemini voor een betere benutting van de bestaande capaciteit waardoor piekbelasting kan worden afgevlakt.

De belangrijkste bevindingen
  • De gemiddelde reistijd woon-werk is 30 minuten. Voor 30 procent van de forensen is gemiddelde reistijd groter dan een redelijkerwijs acceptabele reistijd.
  • Vertrektijden zijn redelijk gespreid. Het probleem is juist dat forensen allemaal tegelijkertijd samen komen op dezelfde plaats en tijd (file). NB: wie lange reistijd heeft, vertrekt doorgaans eerder.
  • De belangrijkste factor in het keuzeproces voor een vervoermiddel is ‘reistijd’. De factor ‘kosten’ is minder van belang.
  • Bestellen via internet neemt een grote vlucht. Dit heeft consequenties voor het goederenvervoer (toename kleinschalige distributiestromen tot in de woonwijk).
  • De gemiddelde filetijd bedraagt 8 minuten. Onverwachte files worden als irritanter en meer frustrerend ervaren dan dagelijkse files.
  • De maandag wordt opvallend genoeg gepercipieerd als de drukste (verkeers)dag van de week.
  • Er is een overwegend negatief beeld over de ontwikkeling van mobiliteit in de afgelopen 5 jaar en in de nabije toekomst.
  • Het instellen van flexibele werktijden is de meest toegepaste en gebruikte maatregel om mobiliteit te spreiden c.q. te voorkomen.
  • Het draagvlak onder werknemers voor flexibele werktijden en thuiswerken het grootst.
  • Reisinformatie (over vertragingen) vooraf of onderweg heeft nauwelijks invloed op gebruik van een alternatief vervoermiddel. Het heeft wel invloed op de gekozen vertrektijd.
  • Circa tweederde van de forensen met de auto als hoofdvervoermiddel lijkt redelijk ongevoelig voor stijgingen van de brandstofprijzen (tot 30%) en de kilometerheffing.
  • Bij gratis openbaar vervoer zal 46% van de forensen die momenteel vooral per auto reizen zeker of waarschijnlijk wel vaker met andere vervoermiddelen


  • Documenten toevoegen? Klik hier!


    Deel dit artikel:                   





    Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
    Nieuwsbericht
    Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
    Nieuwsbericht
    Overname Infrasite
    Nieuwsbericht
    PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
    Nieuwsbericht
    Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
    Nieuwsbericht
    Projectplan Waterwet Marken ter inzage
    Nieuwsbericht
    De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
    Nieuwsbericht
    CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
    Nieuwsbericht
    Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
    Nieuwsbericht
    Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
    Nieuwsbericht
    Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
    Nieuwsbericht
    Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
    Nieuwsbericht
    Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
    Nieuwsbericht
    Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
    Nieuwsbericht
    Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
    Nieuwsbericht
    Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
    Nieuwsbericht
    Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
    Weblogposting
    Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
    Nieuwsbericht
    Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
    Nieuwsbericht
    Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
    Nieuwsbericht
    In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
    Nieuwsbericht
    N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
    Nieuwsbericht
    Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
    Nieuwsbericht


    [Banners]