Document | Datum: 12-11-2009


Eindrapport commissie Nijpels




Gepubliceerd: 12-11-2009
Documenttype: 
Bijhorend: Nieuwsbericht
Gerelateerd: Nieuws / Competenties / Projecten / Documenten / Artikelen



Download document / Bron van document


Inhoud:
Het eindrapport van de commissie Nijpels sterkt de opdrachtgevende gemeenten in hun opvatting dat de spoorlijn Breda-Utrecht een belangrijke optie blijft voor de toekomst. In een eerste reactie op het advies noemen de gemeenten het rapport 'uitermate realistisch'. Ze onderschrijven de aanbeveling om niet langer uit te gaan van gelijktijdige aanleg van spoor en verbreding van A27, maar bij de uitwerking van de voorkeursvariant voor het wegtracé rekening te houden met aanleg van een spoorlijn. Deze aanbeveling minimaliseert vertraging van de verbreding van de A27 en maakt toekomstige spooraanleg niet onmogelijk. Namens de vijf opdrachtgevende gemeenten (Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht) namen de wethouders Ingrid de Bondt (Utrecht) en Wilbert Willems (Breda) het eindrapport van de commissie Nijpels in ontvangst.

Toegevoegde waarde
Uit het rapport van de commissie Nijpels blijkt, dat SpoorA27 bijdraagt aan de robuustheid van het nationale spoorwegnet. De te verwachten vervoerswaarde van de spoorlijn is 50.000 reizigers per dag. Niet alleen daardoor is Spoor A27 volgens de gemeenten een belangrijke lijn voor de toekomst. De lijn bevindt zich op de groeicorridor Antwerpen-Almere en het is de kortste verbinding tussen HSL en Deltalijn. Bovendien sluit SpoorA27 aan bij verschillende ontwikkelingen die al zijn ingezet, zoals het kabinetsbeleid van groei op het spoor en Pieken in de Delta.

Op regionaal niveau verbindt SpoorA27 de sociaal-economische kerngebieden Zuidwest- en Midden- Nederland. De verwachting is dat SpoorA27 een economische impuls zal geven, zoals ook andere investeringen in infrastructuur dat in het verleden hebben gedaan.

“Deze en andere argumenten samen tonen dat SpoorA27 niet slechts een verkeersdossier is. SpoorA27 is een ruimtelijk-economisch vraagstuk van strategisch belang voor de toekomst van de betrokken regio’s en van Nederland als geheel,” aldus Wilbert Willems. “ Denk je eens in wat voor rol de spoorlijn kan spelen bij ambities öm in ons land de Olympische Spelen van 2028 te organiseren”.

Geen vertraging verbreding A27
De commissie Nijpels concludeert in haar eindrapport dat gelijktijdige aanleg van de spoorlijn met de wegverbreding van de A27 niet haalbaar is. Dat komt omdat een besluit tot aanleg van de spoorlijn de nodige proceduretijd vraagt. Bovendien is er nu nog geen zekerheid over de financiering te geven. “En”, zo zei Ingrid de Bondt namens de opdrachtgevende gemeenten, ”de verbreding van de A27 mag geen vertraging oplopen. Daar moeten we mee door”. Omdat een gelijktijdige aanleg niet mogelijk is, is volgens het rapport de middenbermvariant van de spoorlijn niet realiseerbaar. “Er ligt ook een variant waarbij de spoorlijn langs de snelweg komt te liggen. Het lijkt me wijs om te inventariseren wat er nodig is om de aanleg van de spoorlijn niet onmogelijk te maken en om te bekijken welke investeringen daarvoor nodig zijn', aldus De Bondt. Ik vindt het belangrijk dat Spoor A27 na 2020 op de agenda blijft staan".

Regionale verankering
De gemeenten Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht onderschrijven de aanbeveling van de comissie Nijpels om de trekkersrol voor de spooraanleg over te dragen aan de betrokken provincies. De initiatiefnemers vinden het belangrijk dat lokale, provinciale en rijksoverheid nauw samenwerken in het belang van van de verbreding van de A27 en een spoorlijn Breda-Utrecht.

Gezamenlijk persbericht van de gemeenten Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht



Documenten toevoegen? Klik hier!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]