Document | Datum: 15-07-2008


Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport

Bron:



Gepubliceerd: 15-07-2008
Documenttype: 




Inhoud:


Het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) is een inhoudelijk samenhangend en tot en met 2010 financieel gedekt programma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) voor de aanleg- en benuttingsprojecten op het gebied van droge en natte infrastructuur. Voor ontwikkelingen op de langere termijn is er de Nota Mobiliteit.

Het MIT komt elk jaar uit als onderdeel van de begroting van het Ministerie van V&W in de vorm van het MIT-projectenboek. Het MIT geeft een actueel overzicht van de infrastructuur-projecten die in ons land op het programma staan of in uitvoering zijn en waarbij het Ministerie van V&W betrokken is. Dit zijn projecten met betrekking tot het hoofdwegennet, het (hoofd)vaarwegennet en het spoorwegennet.

Daarnaast kunnen ook projecten op regionale en lokale infrastructuur onder het MIT vallen. Voor projecten in het beheer van een provincie, waterschap, gemeente of kaderwetgebied geldt dat er onderscheid wordt gemaakt naar de grootte van het project. Een oplossingsrichting onder de € 112,5 miljoen valt onder de grens van de Gebundelde Doel Uitkering (GDU). Dit budget stelt regionale beheerders in staat zelfregionale problematiek aan te pakken. Dit past in het streven naar een verminderde betrokkenheid van de Minister bij projecten zonder landelijke betekenis en het verruimen van de (financiële en bestuurlijke) investeringsvrijheid voor decentrale overheden. Indien er twijfel bestaat of een project boven de GDU grens uitkomt wordtdoor de regio een verkennende studie gestart.

In die verkenning dient een van de alternatieven de meest kosteneffectieve variant te zijn. Die meest kosteneffectieve variant vormt de basis waarop subsidieverlening wordt toegekend. Het bedrag van die variant dat boven de GDU grens valt, vormt het maximum dat door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kan worden bijgedragen. Een uitzondering hierop vormen de vaarwegen; deze vallen niet onder de GDU.

Voor de procesgang van een MIT-project worden drie fasen onderscheiden:
  • Verkenning
  • Planstudie
  • Realisatie
In de verkenningfase staat de verkeers- en vervoersproblematiek centraal. In de planstudiefase en de realisatiefase worden de oplossingsrichtingen uitgewerkt, geselecteerd en vervolgens uitgevoerd.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 15, 2008 by katja torbijn.
Documenten toevoegen? Klik hier!


Deel dit artikel:                   





Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
Dronkers directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij IenW
Nieuwsbericht
Tentoonstelling Icoon Afsluitdijk groot succes
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord
Nieuwsbericht
Herstart werkzaamheden bruggen zeesluis Farmsum
Nieuwsbericht
Nieuwe internationaliseringsstrategie Topsector Water & Maritiem
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]