Document | Datum: 15-07-2008


Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport

Bron:



Gepubliceerd: 15-07-2008
Documenttype: 




Inhoud:


Het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) is een inhoudelijk samenhangend en tot en met 2010 financieel gedekt programma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) voor de aanleg- en benuttingsprojecten op het gebied van droge en natte infrastructuur. Voor ontwikkelingen op de langere termijn is er de Nota Mobiliteit.

Het MIT komt elk jaar uit als onderdeel van de begroting van het Ministerie van V&W in de vorm van het MIT-projectenboek. Het MIT geeft een actueel overzicht van de infrastructuur-projecten die in ons land op het programma staan of in uitvoering zijn en waarbij het Ministerie van V&W betrokken is. Dit zijn projecten met betrekking tot het hoofdwegennet, het (hoofd)vaarwegennet en het spoorwegennet.

Daarnaast kunnen ook projecten op regionale en lokale infrastructuur onder het MIT vallen. Voor projecten in het beheer van een provincie, waterschap, gemeente of kaderwetgebied geldt dat er onderscheid wordt gemaakt naar de grootte van het project. Een oplossingsrichting onder de € 112,5 miljoen valt onder de grens van de Gebundelde Doel Uitkering (GDU). Dit budget stelt regionale beheerders in staat zelfregionale problematiek aan te pakken. Dit past in het streven naar een verminderde betrokkenheid van de Minister bij projecten zonder landelijke betekenis en het verruimen van de (financiële en bestuurlijke) investeringsvrijheid voor decentrale overheden. Indien er twijfel bestaat of een project boven de GDU grens uitkomt wordtdoor de regio een verkennende studie gestart.

In die verkenning dient een van de alternatieven de meest kosteneffectieve variant te zijn. Die meest kosteneffectieve variant vormt de basis waarop subsidieverlening wordt toegekend. Het bedrag van die variant dat boven de GDU grens valt, vormt het maximum dat door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kan worden bijgedragen. Een uitzondering hierop vormen de vaarwegen; deze vallen niet onder de GDU.

Voor de procesgang van een MIT-project worden drie fasen onderscheiden:
  • Verkenning
  • Planstudie
  • Realisatie
In de verkenningfase staat de verkeers- en vervoersproblematiek centraal. In de planstudiefase en de realisatiefase worden de oplossingsrichtingen uitgewerkt, geselecteerd en vervolgens uitgevoerd.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 15, 2008 by katja torbijn.
Documenten toevoegen? Klik hier!


Deel dit artikel:                   





Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht
Contractvoorbereiding dijkversterking Marken: samen voor de beste oplossing
Nieuwsbericht
Rotterdam stuurt hyperintelligente container op wereldreis
Nieuwsbericht
Boekbundel over de Zandmotor: resultaten en reflecties op NatureCoast
Weblogposting
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Ondertekening Green Deal Aquathermie: huizen verwarmen met warmte uit water heeft de toekomst
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting


[Banners]