Document | Datum: 15-07-2008


Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport

Bron:



Gepubliceerd: 15-07-2008
Documenttype: 




Inhoud:


Het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) is een inhoudelijk samenhangend en tot en met 2010 financieel gedekt programma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) voor de aanleg- en benuttingsprojecten op het gebied van droge en natte infrastructuur. Voor ontwikkelingen op de langere termijn is er de Nota Mobiliteit.

Het MIT komt elk jaar uit als onderdeel van de begroting van het Ministerie van V&W in de vorm van het MIT-projectenboek. Het MIT geeft een actueel overzicht van de infrastructuur-projecten die in ons land op het programma staan of in uitvoering zijn en waarbij het Ministerie van V&W betrokken is. Dit zijn projecten met betrekking tot het hoofdwegennet, het (hoofd)vaarwegennet en het spoorwegennet.

Daarnaast kunnen ook projecten op regionale en lokale infrastructuur onder het MIT vallen. Voor projecten in het beheer van een provincie, waterschap, gemeente of kaderwetgebied geldt dat er onderscheid wordt gemaakt naar de grootte van het project. Een oplossingsrichting onder de € 112,5 miljoen valt onder de grens van de Gebundelde Doel Uitkering (GDU). Dit budget stelt regionale beheerders in staat zelfregionale problematiek aan te pakken. Dit past in het streven naar een verminderde betrokkenheid van de Minister bij projecten zonder landelijke betekenis en het verruimen van de (financiële en bestuurlijke) investeringsvrijheid voor decentrale overheden. Indien er twijfel bestaat of een project boven de GDU grens uitkomt wordtdoor de regio een verkennende studie gestart.

In die verkenning dient een van de alternatieven de meest kosteneffectieve variant te zijn. Die meest kosteneffectieve variant vormt de basis waarop subsidieverlening wordt toegekend. Het bedrag van die variant dat boven de GDU grens valt, vormt het maximum dat door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kan worden bijgedragen. Een uitzondering hierop vormen de vaarwegen; deze vallen niet onder de GDU.

Voor de procesgang van een MIT-project worden drie fasen onderscheiden:
  • Verkenning
  • Planstudie
  • Realisatie
In de verkenningfase staat de verkeers- en vervoersproblematiek centraal. In de planstudiefase en de realisatiefase worden de oplossingsrichtingen uitgewerkt, geselecteerd en vervolgens uitgevoerd.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 15, 2008 by katja torbijn.
Documenten toevoegen? Klik hier!


Deel dit artikel:                   





Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht








[Banners]