hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2008



Grontmij wint twee belangrijke opdrachten




Deze week wist Grontmij Nederland een tweetal belangrijke projecten aan de orderportefeuille toe te voegen: één op het gebied van stedelijke ontwikkeling met ondergrondse (rail)infrastructuur en één op het gebied van afvalwaterzuivering op basis van de Sharon-techniek. Grontmij werd voor beide verkozen door de innovatieve aanpak die het bureau aan de dag legde.

Grontmij maakt ontwerp van winnende aanbieding Combinatie CrommeLijn voor Spoorzone Delft
Tot 2016 werken Grontmij en de aannemingscombinatie CrommeLijn in opdracht van spoorbeheerder ProRail (in samenwerking met de gemeente Delft) samen aan het project Spoorzone Delft. Grontmij maakt de ontwerpen voor de verdubbeling van de huidige spoorlijn, de 2,3 kilometer lange spoortunnel, het ondergrondse station, een parkeergarage en de inrichting van de openbare ruimte. De combinatie CrommeLijn is verantwoordelijk voor de uitvoering van de ontwerpen, planningen en prijsvorming.

De huidige spoorlijn in Delft is gelegen op een spoorviaduct en op een aarden baan. Deze spoorlijn wordt zeer intensief gebruikt voor personen- en goederenvervoer. Dit veroorzaakt veel geluidshinder en trillingen voor de omgeving. Het huidige viaduct vormt tevens een visuele barrière in het monumentale en toeristische Delft. Kortom in de afgelopen decennia is de noodzaak tot uitbreiding van het spoor en de verbetering van de situatie voor de omgeving in Delft steeds dringender geworden.

“Bouwen in de stad en in het bijzonder in het drukke centrum van de oude vestingstad Delft, stelt extra hoge eisen aan het ontwerp, bouwmethoden, fasering, omleidingen en omgevingscommunicatie. We zijn er trots op dat we voor dit complexe project het winnende ontwerp hebben vervaardigd en de contractvoorbereiding hebben ondersteund”, aldus Gert Dral, lid van de Raad van Bestuur Grontmij. “De opdracht past binnen onze activiteiten en sluit naadloos aan bij onze ambities en competenties op het gebied van urban development. Zo zijn we ook betrokken bij vergelijkbare integrale binnenstedelijke projecten als het project A2 Maastricht, OV-Terminal Den Haag CS, de stadsspoorlijn in Frankfurt, het havenproject Aarhus in Denemarken en de Oosterweel-verbinding in Antwerpen”.

Het project Spoorzone Delft betreft een design & construct contract en is opgezet volgens het innovatieve Systems Engineering proces waarbij stap voor stap wordt gekeken naar de juiste balans tussen de te behalen economische resultaten, de maatschappelijke belangen en het milieu. Duurzaamheid en minimale overlast voor de omgeving zijn belangrijke uitgangspunten. De opdracht levert voor Grontmij circa EUR 13,5 miljoen aan omzet op.

Sharon-techniek nu ook in Parijs toegepast
Eén van de afvalwaterzuiveringen van Parijs, die in Seine-Grésillon, gaat de innovatieve en kosteneffectieve Sharon-techniek toepassen. SHARON (Single reactor system for High activity Ammonia Removal Over Nitrite) is een door Grontmij gepatenteerd zuiveringsproces waarmee op uiterst efficiënte wijze stikstof wordt verwijderd uit afvalwater. SHARON onderscheidt zich ook van andere afvalwaterbehandelingprocessen doordat er op geen enkele wijze slib wordt opgehoopt en/of afgescheiden.

Nadat in de afgelopen jaren in Nederland reeds een zestal Sharon-installaties door Grontmij werd ontworpen en uitgewerkt zijn recentelijk opdrachten verkregen voor ontwerp, engineering en uitvoeringsbegeleiding voor afvalwaterbehandeling op basis van de Sharon-techniek in New York, Genève, Manchester en Whitlingham. Aan de ‘succesreeks’ wordt dus nu ook Parijs toegevoegd.

De recent verworven opdrachten voor de Sharon-installaties hebben een doorlooptijd van meerdere jaren (sommige tot 2015) en leveren Grontmij een omzet op van ettelijke miljoenen euro’s.

Grontmij wil de beste lokale dienstverlener zijn voor ontwerp, advisering, management, engineering en contracting van projecten in milieu, water, energie, bouw, industrie en infrastructuur. Zo creëren onze medewerkers waarde voor onze klanten en aandeelhouders en dragen zij bij aan een duurzame woon-, werk- en leefomgeving.



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
CCL is een consortium dat bestaat uit de bedrijven: CFE NV, Haverkort Voormolen BV TBI Infra en Dura Vermeer Groep NV.
Meer informatie over het project Rijswijk - Schiedam (inclusief spoorcorridor Delft) vindt u in Infrasite Projecten



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]