hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 14-10-2008



Nederlandse ingenieurs ronden Russisch megaproject af




Premier Poetin opent doorvaart door Russische ‘Maeslandtkering’ in Sint Petersburg

Amersfoort - Vorige week heeft de Russische premier Poetin de doorvaart door de Russische ‘Maeslandtkering’ bij Sint Petersburg geopend. Dit bouwwerk is onderdeel van de nieuwe Stormvloedkering, met een lengte van circa 25 kilometer de grootste en meeste complexe kering ter wereld. In de kering zitten zes sluiscomplexen, een tunnel, een beweegbare brug, 23 kilometer aan dammen en twee afsluitbare openingen voor de scheepvaart. Eén daarvan is ontworpen naar voorbeeld van de Rotterdamse Maeslantkering en beweegbaar. Over de gehele kering wordt een snelweg aangelegd, zodat de ringweg om Sint Petersburg tot voltooiing komt. Advies- en ingenieursbureau DHV kreeg, samen met internationale partners, in 2003 de opdracht om dit enorme project succesvol af te ronden. De totale constructiekosten bedragen 1,2 miljard dollar.

Uitdagend
Ben Reeskamp, director Ports, Waterways & Coastal Development van DHV: “Net als de uitbreiding van het Panamakanaal is dit een van de meest complexe en uitdagende bouwprojecten ter wereld. Er zit van alles in: dammen, sluiscomplexen, beweegbare keringen, een beweegbare brug en een tunnel. Daarnaast moet de gehele kering goed blijven werken onder zware winterse omstandigheden”.

Veiligheid
In het internationaal consortium met het Britse Halcrow, het Noorse Norplan en Russisch onderaannemer Lenhydroproject is DHV als hoofdspeler verantwoordelijk voor de complexe waterbouw. Reeskamp: “We hebben bij het project de nieuwste inzichten op het gebied van veiligheid, keringen, dammen en tunnels kunnen inbrengen. Voor een aantal kritische onderdelen van het ontwerp uit de jaren zeventig moesten we flinke aanpassingsslagen maken. We kijken dan ook met trots naar de afronding van dit project”. De nieuwe dam biedt bescherming tegen extreme waterstanden in de Golf van Finland. Sint Petersburg werd 300 jaar geleden midden in een moerasgebied gebouwd. Bij een flinke storm in de Golf van Finland loopt de stad het gevaar te overstromen. Doordat een groot deel van het centrum van de stad op een hoogte ligt van slechts twee meter boven normale waterstanden is ze extra kwetsbaar voor overstromingen.

Geschiedenis
De eerste plannen voor de bouw van de stormvloedkering dateren uit 1923. In 1979 zijn de Russen begonnen met de bouw. Die werd in 1988 plotseling stilgelegd vanwege vermeende negatieve invloeden op het milieu. Toen in 1996 men weer een doorstart wilde maken met het project was de Europese investeringsbank EBRD tot financiering bereid, met als voorwaarde dat de werkzaamheden internationaal zouden worden aanbesteed. Reeskamp: “In een zware competitie is onze combinatie toen geselecteerd als meest geschikt om dit project tot een succesvol eind te kunnen brengen.”

Vanaf oktober 2003 is het consortium verantwoordelijk voor het ontwerp, de aanbestedingen en de controles op het ontwerp tijdens de uitvoering . Gedurende deze hele periode is DHV verantwoordelijk geweest voor de complexe waterbouw keringen, de dammen en de tunnel constructies. De afronding van het project nadert. Het advies- en ingenieursbureau is trots dat het een centrale rol mag spelen in deze parel van de waterbouw, net als de uitbereiding van het Panamakanaal.

Bekijk de foto op InfraWeblogs.nl!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Uniform systeem voor veilig scheepvaartverkeer duurzaam aanbesteed
Artikel
Reputatie haven Rotterdam ijzersterk
Nieuwsbericht
Proef met walstroom voor kustvaarders aan de Parkkade te Rotterdam
Nieuwsbericht
Winnaars Waterinnovatieprijs 2019 bekend
Nieuwsbericht
Bijzondere mariene data nu voor iedereen in te zien
Nieuwsbericht
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Nieuwsbericht
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Nieuwsbericht
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Reactie van Bouwend Nederland op PFAS-voorstellen staatssecretaris van Veldhoven
Nieuwsbericht
Grootschalige handhavingsactie Waddenzee
Nieuwsbericht
Vissluis in sluiscomplex Schellingwoude feestelijk geopend
Nieuwsbericht
Aanbrengen van grond en gras afgerond op Houtribdijk: einde aan problemen zandverstuiving
Nieuwsbericht


[Banners]