hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2010



Station Ceintuurbaan Noord/Zuidlijn bereikt diepste punt op 32 meter




uitgraven is klaar

21 april 2010 zijn de laatste containers grond uit het toekomstig station Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn gegraven. Hiermee is het graafwerk in dit station afgerond en kan er worden begonnen aan de afbouw.

Diepste station
Station Ceintuurbaan is het diepste station van alle acht stations van de Noord/Zuidlijn. Vanwege de diepte en de nabijheid van de omliggende bebouwing was dit station technisch het ingewikkeldst.

De Bazel
Het uitgraven van de laatste drie containers grond was een bijzonder moment. Wethouder Hans Gerson: "Omdat dit station zo smal en diep is en de bebouwing er vlak naast staat, is dit de lastigste bouwlocatie. De mannen hebben middenin de Pijp een gebouw bijna zo hoog als De Bazel onder de grond gemaakt. En toch is hier alles zonder problemen verlopen. We beginnen nu aan het afbouwen van dit station en geven zo snel mogelijk de straat weer terug aan de bewoners."

Loodzware laatste meters
Station Ceintuurbaan is 214 meter lang, 10,5 meter breed en ligt op 32 meter diepte. Door de diepte van dit station moesten de laatste lagen grond onder hoge luchtdruk worden weggegraven. De druk was voor het afgraven van de laatste laag grond zo’n 1,7 bar. Dat is vergelijkbaar met de druk die duikers ervaren op zeventien meter diepte. Werken onder deze druk is erg zwaar en vermoeiend. De bouwers konden dan ook niet langer dan vijf uur achtereen werken.

Caissonziekte
Bovendien is het bij deze diepte gevaarlijk om de druk te snel te laten afnemen. Door het hoge gehalte aan stikstof in het bloed kan de Caissonziekte ontstaan. Na hun dienst van vijf uur moesten de werklui dan ook anderhalf uur lang in de druksluis zitten, waarbij de luchtdruk langzaam werd verminderd. Gerson: "Dat is wel even iets om bij stil te staan. Ik ben trots op deze mannen."

Eemklei van 130.000-70.000 jaar V.Chr.
De klei die in de laatste laag werd afgegraven dateert uit 130.000-70.000 V.Chr. Toen na de IJstijd het ijs smolt, kwam het grootste deel van Noord-Holland onder water te staan. In dit tijdvak werd in het bekken van Amsterdam een ongeveer 10 meter dik pakket Eemklei afgezet.

De Dienst Noord/Zuidlijn deelt potjes van deze eeuwenoude klei uit in de buurt.



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]