hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 18-11-2010



Eerste gedeelte Tijdelijke Traverse Station Zwolle geplaatst




Afgelopen weekend is met behulp van een 500tons kraan het eerste gedeelte van een tijdelijke traverse voor het NS station Zwolle geplaatst. Een sterk staaltje logistieke organisatie, dat onder coördinatie van Heijmans Beton- en Waterbouw Noord Nederland is uitgevoerd.

NS Station Zwolle
Het huidige station Zwolle is niet berekend op de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de komende jaren. De bestaande reizigerstunnel onder de sporen is nu vijf meter breed maar om de groei van het aantal reizigers op te vangen wordt deze tunnel verbreed naar zeventien meter. Tijdens de verbouwing van de tunnel zal deze worden afgesloten voor reizigers. Om de treinreizigers toch toegang te geven tot de perrons wordt er een tijdelijke traverse gebouwd, die als loopbrug over de sporen fungeert.

Korte bouwtijd
De beperkte bouwtijd (project moet 1 januari 2011 gereed zijn) maakt de aanleg van de traverse een uitdagend project. De aanvankelijke bouwtijd was al krap, maar wordt nog eens verkort omdat Heijmans pas later betrokken werd bij het project. Heijmans eindigde bij de aanbesteding van dit project namelijk in eerste instantie als tweede. Omdat de nummer 1 alsnog gepasseerd is, mag Heijmans het project toch uitvoeren. Gevolg is dat de toch al krappe bouwtijd met nog eens een maand is verkort. De uiteindelijke gunning heeft pas in september plaatsgevonden. Dit betekent een halvering van de voorbereidingstijd! Al met al een hele uitdaging.

Eerste mijlpaal
Afgelopen weekend is de eerste mijlpaal bereikt. De eerste sectie van de traverse is vanaf de voorbouw locatie een paar 100 meter verderop over de openbare weg naar het station getransporteerd en met behulp van een 500 tons kraan op de reeds gerealiseerde tafels geplaatst. Een hele operatie, die met dank aan de inzet van diverse collega’s, zonder noemenswaardige problemen is verlopen. Een compliment waard.



Deel dit artikel:                   





Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]