Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-03-2017


Werkzaamheden bij sluis III Wilhelminakanaal weer opgestart




Aannemer Heijmans-Boskalis heeft de werkzaamheden voor de verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal in januari 2017 weer gestart. Het gaat om werkzaamheden op en nabij de nieuwe sluis III.

Rijkswaterstaat en aannemer Heijmans-Boskalis hebben de afgelopen maanden gebruikt om het ontwerp voor het kanaal tussen de sluizen II en III en een deel van de nieuwe sluis lll aan te passen. Dit komt omdat het waterpeil in het kanaal als gevolg van de grondwaterstandproblematiek niet met 2,55 m wordt verlaagd, maar met 30 cm. Het ontwerp is aangepast om ervoor te zorgen dat schepen vanaf 1 oktober zonder problemen door de nieuwe sluis III kunnen varen. De oude sluis II blijft voorlopig in gebruik. Naast het aanpassen van het ontwerp is deze periode gebruikt om nieuwe vergunningen aan te vragen.

Afbouw
Na afronding van het ontwerp en de benodigde nieuwe vergunningen is de aannemer in januari 2017 gestart met de eerste aanpassingen aan het Wilhelminakanaal. Op de hellingen van de oevers wordt met hulp van een kraanschip steenbestorting aangebracht. Dit schip ligt in het al verbrede en verdiepte gedeelte van het kanaal. Deze werkzaamheden leveren geen hinder op voor de scheepvaart. In februari is de aannemer begonnen met de verdere afbouw van de nieuwe sluis III, de aanleg van de zwaaikom, het verbreden en verdiepen van het kanaal tussen sluis II en sluis III en de aanleg van het fietspad. De nieuwe sluis kan naar verwachting in oktober in gebruik worden genomen. De overige werkzaamheden zijn in november klaar.

Fietspad
Het fietspad wordt in fasen opgeleverd. Het gedeelte tussen sluis II en het Poseidonpad is eind april gereed. Het deel tot sluis III kan vanaf november worden gebruikt. Ter hoogte van de sluis zal dan nog een kleine omleiding zijn. Dat stuk bij de sluis is in december klaar.

Sluis III
Bij de nieuwe sluis III past de aannemer voornamelijk de bastions - de constructies ten westen van het sluishoofd - aan om deze geschikt te maken voor klasse II-scheepvaart bij een waterstandsdaling van 30 cm. De werkzaamheden bestaan daarnaast uit het uitvoeren van testen in verband met de ingebruikname van de nieuwe sluis III. Daarna verwijderen we het tijdelijke remmingwerk; een constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze de sluis naderen of dreigen aan te varen. Verlagen we het kanaalpeil tussen de sluizen II en III met 30 cm en stellen we de oude sluis III definitief buiten gebruik. Ook wordt een drijvende steiger aangebracht voor de beroepsvaart en een steiger voor de pleziervaart. Deze werkzaamheden duren tot medio oktober.

Hinder
Voor omwonenden betekent dit dat na een periode van relatieve rust de activiteiten weer zullen toenemen. De werkzaamheden vinden normaal gesproken plaats tijdens de reguliere werktijden: van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 17.00 uur. Voor de scheepvaart betekenen de werkzaamheden dat het Wilhelminakanaal in 2017 2 keer wordt afgesloten. Van maandag 19 juni tot en met zondag 2 juli is het kanaal gestremd om bodembescherming onder de bruggen aan te brengen en duikinspecties uit te voeren. Van zondag 17 september tot en met zaterdag 30 september is het kanaal gestremd om de nieuwe sluis III klaar te maken voor ingebruikname en de oude sluis III buiten gebruik te nemen. Ook dan is er geen scheepvaart mogelijk.

Klasse VI-schepen
Als alle werkzaamheden in november 2017 zijn afgerond, is het Wilhelminakanaal toegankelijk voor klasse II-schepen. Om het kanaal ook bevaarbaar te maken voor grotere schepen - zogenaamde klasse IV-schepen - doen we op dit moment nog nader onderzoek. In september hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant het principebesluit genomen om sluis II te herbouwen, waardoor deze sluis geschikt wordt gemaakt voor grotere schepen en het waterpeil niet met 2,55 m hoeft te dalen. Wel onderzoekt het ministerie op dit moment nog alternatieve oplossingen. Als deze onderzoeken zijn afgerond, nemen de betrokken partijen een definitief besluit.


Deel dit artikel:                   





Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting
Veranderend zand: onderzoek naar invloed van mensen op strandecologie
Nieuwsbericht
Quickscan naar duurzaamheid in dijkversterkingsprojecten
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Komt u ook op de vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt?
Weblogposting
Waterinnovatieprijs 2017 uitgereikt
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Dank voor de waardering!
Weblogposting
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Geotechniekdag 2017
Weblogposting
Start ontwikkeling NTA voor IFD-bouw beweegbare bruggen
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
RIONED vraagt Input voor ontwikkeling stresstest regenwater
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Oplossingen om uw stad 'waterproof' te maken
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]