Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2017


Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed




De onderhoudswerkzaamheden aan de Zuid-Willemsvaart in 's-Hertogenbosch zijn afgerond. Rijkswaterstaat verving het afgelopen jaar over een lengte van ongeveer 9 km de damwanden tussen de Henriëttesluis nabij Engelen en de kruising met het Máximakanaal nabij Den Dungen.

Ook werd het bodemniveau van de Zuid-Willemsvaart teruggebracht naar de ontworpen diepte. 'De meeste damwanden waren aan het einde van hun levensduur of verkeerde in slechte staat. Nu kunnen ze weer tientallen jaren mee', vertelt Koen Krowinkel, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Om het bodemniveau van het kanaal terug te brengen naar de ontworpen diepte werd op bepaalde delen van het kanaal bagger van de bodem verwijderd (100.000 m3), terwijl op andere delen het bodemniveau wordt aangevuld (ongeveer 6.000 m3).

Extra leefruimte bever
Tijdens de voorbereidingen van de onderhoudswerkzaamheden werden bij de Ertveldplas, in het noorden van de stad, knaagsporen van bevers aangetroffen. Rijkswaterstaat heeft op dat moment extra maatregelen genomen om de bevers meer leefruimte te geven en hun leefgebied in en rond 's-Hertogenbosch te verbeteren. Volgens Krowinkel was dat geen gemakkelijke opgave: 'De stalen damwanden die gebruikt worden als nieuwe oeverbescherming waren al besteld en de aannemer stond op het punt van beginnen. We moesten dus snel zoeken naar een creatieve oplossing om met het aanwezige materiaal én binnen de tijd die was afgesproken een nieuw ontwerp te maken. Dat is gelukt.'

Aanleiding werkzaamheden
Na de oplevering van het Máximakanaal is de Zuid-Willemsvaart traverse Den Bosch begin 2015 overgedragen aan de gemeente 's-Hertogenbosch. Rijkswaterstaat bracht in het kader van die overdracht de oevers en de bodem op orde. 'Door dit onderhoud blijft het kanaal ook komende jaren op een veilige wijze beschikbaar.' De werkzaamheden zijn uitgevoerd door aannemerscombinatie Hakkers-Beens en namen ruim 1 jaar in beslag.

Meer informatie
Onderhoudswerkzaamheden Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting








[Banners]