Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2017


Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed




De onderhoudswerkzaamheden aan de Zuid-Willemsvaart in 's-Hertogenbosch zijn afgerond. Rijkswaterstaat verving het afgelopen jaar over een lengte van ongeveer 9 km de damwanden tussen de Henriëttesluis nabij Engelen en de kruising met het Máximakanaal nabij Den Dungen.

Ook werd het bodemniveau van de Zuid-Willemsvaart teruggebracht naar de ontworpen diepte. 'De meeste damwanden waren aan het einde van hun levensduur of verkeerde in slechte staat. Nu kunnen ze weer tientallen jaren mee', vertelt Koen Krowinkel, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Om het bodemniveau van het kanaal terug te brengen naar de ontworpen diepte werd op bepaalde delen van het kanaal bagger van de bodem verwijderd (100.000 m3), terwijl op andere delen het bodemniveau wordt aangevuld (ongeveer 6.000 m3).

Extra leefruimte bever
Tijdens de voorbereidingen van de onderhoudswerkzaamheden werden bij de Ertveldplas, in het noorden van de stad, knaagsporen van bevers aangetroffen. Rijkswaterstaat heeft op dat moment extra maatregelen genomen om de bevers meer leefruimte te geven en hun leefgebied in en rond 's-Hertogenbosch te verbeteren. Volgens Krowinkel was dat geen gemakkelijke opgave: 'De stalen damwanden die gebruikt worden als nieuwe oeverbescherming waren al besteld en de aannemer stond op het punt van beginnen. We moesten dus snel zoeken naar een creatieve oplossing om met het aanwezige materiaal én binnen de tijd die was afgesproken een nieuw ontwerp te maken. Dat is gelukt.'

Aanleiding werkzaamheden
Na de oplevering van het Máximakanaal is de Zuid-Willemsvaart traverse Den Bosch begin 2015 overgedragen aan de gemeente 's-Hertogenbosch. Rijkswaterstaat bracht in het kader van die overdracht de oevers en de bodem op orde. 'Door dit onderhoud blijft het kanaal ook komende jaren op een veilige wijze beschikbaar.' De werkzaamheden zijn uitgevoerd door aannemerscombinatie Hakkers-Beens en namen ruim 1 jaar in beslag.

Meer informatie
Onderhoudswerkzaamheden Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch



Deel dit artikel:                   





Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Getijdenwerking houdt delta’s stabiel totdat de mens zich bemoeit
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Besluitvorming oplossing Wilhelminakanaal Tilburg vergt meer tijd
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Stuw Grave volledig hersteld
Nieuwsbericht
Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Ingenieursbedrijf Aveco de Bondt neemt Wareco over
Nieuwsbericht
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Arcadis verwerft divers opdrachten van waterschappen
Nieuwsbericht
Innovaties voor Making Waves gezocht
Nieuwsbericht
Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
A7 Afsluitdijk: Groot onderhoud Stevinsluizencomplex Den Oever
Nieuwsbericht








[Banners]