Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2017


Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed




De onderhoudswerkzaamheden aan de Zuid-Willemsvaart in 's-Hertogenbosch zijn afgerond. Rijkswaterstaat verving het afgelopen jaar over een lengte van ongeveer 9 km de damwanden tussen de Henriëttesluis nabij Engelen en de kruising met het Máximakanaal nabij Den Dungen.

Ook werd het bodemniveau van de Zuid-Willemsvaart teruggebracht naar de ontworpen diepte. 'De meeste damwanden waren aan het einde van hun levensduur of verkeerde in slechte staat. Nu kunnen ze weer tientallen jaren mee', vertelt Koen Krowinkel, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Om het bodemniveau van het kanaal terug te brengen naar de ontworpen diepte werd op bepaalde delen van het kanaal bagger van de bodem verwijderd (100.000 m3), terwijl op andere delen het bodemniveau wordt aangevuld (ongeveer 6.000 m3).

Extra leefruimte bever
Tijdens de voorbereidingen van de onderhoudswerkzaamheden werden bij de Ertveldplas, in het noorden van de stad, knaagsporen van bevers aangetroffen. Rijkswaterstaat heeft op dat moment extra maatregelen genomen om de bevers meer leefruimte te geven en hun leefgebied in en rond 's-Hertogenbosch te verbeteren. Volgens Krowinkel was dat geen gemakkelijke opgave: 'De stalen damwanden die gebruikt worden als nieuwe oeverbescherming waren al besteld en de aannemer stond op het punt van beginnen. We moesten dus snel zoeken naar een creatieve oplossing om met het aanwezige materiaal én binnen de tijd die was afgesproken een nieuw ontwerp te maken. Dat is gelukt.'

Aanleiding werkzaamheden
Na de oplevering van het Máximakanaal is de Zuid-Willemsvaart traverse Den Bosch begin 2015 overgedragen aan de gemeente 's-Hertogenbosch. Rijkswaterstaat bracht in het kader van die overdracht de oevers en de bodem op orde. 'Door dit onderhoud blijft het kanaal ook komende jaren op een veilige wijze beschikbaar.' De werkzaamheden zijn uitgevoerd door aannemerscombinatie Hakkers-Beens en namen ruim 1 jaar in beslag.

Meer informatie
Onderhoudswerkzaamheden Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch



Deel dit artikel:                   





Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting
Veranderend zand: onderzoek naar invloed van mensen op strandecologie
Nieuwsbericht
Quickscan naar duurzaamheid in dijkversterkingsprojecten
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Komt u ook op de vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt?
Weblogposting
Waterinnovatieprijs 2017 uitgereikt
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Dank voor de waardering!
Weblogposting
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Geotechniekdag 2017
Weblogposting
Start ontwikkeling NTA voor IFD-bouw beweegbare bruggen
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
RIONED vraagt Input voor ontwikkeling stresstest regenwater
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Oplossingen om uw stad 'waterproof' te maken
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]