Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting








[Banners]


[Top events]





[Andere events]