Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Arcadis verwerft divers opdrachten van waterschappen
Nieuwsbericht
Innovaties voor Making Waves gezocht
Nieuwsbericht
Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
A7 Afsluitdijk: Groot onderhoud Stevinsluizencomplex Den Oever
Nieuwsbericht
Start vervangen damwand voorsluis Eefde
Nieuwsbericht
Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Duurzaam beheer van uiterwaarden gemakkelijker maken
Nieuwsbericht
Duik in de Week van Ons Water!
Nieuwsbericht
Eindrapportage Partners voor Water 3 gelanceerd
Nieuwsbericht
Deurenwissel sluis Hansweert: 8-15 mei 2017
Nieuwsbericht
Nieuw zand voor Texel Zuid-West
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting








[Banners]