Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Afsluitdijk Kornwerderzand werkzaamheden Lorentzsluizencomplex
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Samenwerking Europese TSO's voor ontwikkeling North Sea Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Deltares en ING: Minder waterschaarste in een circulaire economie
Nieuwsbericht
4 nieuwe eilanden voor de Marker Waddenarchipel
Nieuwsbericht
Nu nieuw: verbinding van veiligheidsrelais PNOZmulti met de visualiseringssoftware PASvisu
Weblogposting
Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed
Nieuwsbericht
BGT en Kadastrale kaart importeren in uw tekening
Weblogposting
Werkzaamheden bij sluis III Wilhelminakanaal weer opgestart
Nieuwsbericht
De nieuwe Boekelosebrug krijgt een gezicht
Nieuwsbericht
Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld klaar voor extreem hoog water IJssel
Nieuwsbericht
Vissers Ploegmakers aannemer inkassing voorsluis Eefde
Nieuwsbericht
Definitieve afspraken over recreatieve bebouwing Nederlandse kust
Nieuwsbericht
Michèle Blom directeur-generaal Rijkswaterstaat bij IenM
Nieuwsbericht
Training: Veiligheid van beweegbare bruggen en sluizen
Weblogposting
Nieuwe methode voor herontwikkelen waardevolle vaarwegen
Nieuwsbericht
KNEX INFRA: CE, Machineveiligheid en Veiligheidsmanagement
Weblogposting
Nieuwe dijkversterkingstechniek: Grofzand Barriere
Nieuwsbericht








[Banners]