Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017


Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: De vakbeurs voor waterbestendig Nederland
Weblogposting
Rijkswaterstaat legt ontwerp-peilbesluit IJsselmeergebied ter inzage
Nieuwsbericht
Ruimte voor de Rivier wint Landschapsarchitectuurprijs
Nieuwsbericht
Kabinet gaat door met wereldwijde inzet waterexperts
Nieuwsbericht
Verificatiesluiting Europoortkering in komend stormseizoen mogelijk
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Maeslantkering klaar voor stormseizoen 2017-2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start verkenning dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund
Nieuwsbericht
Improviseren op zee tijdens Olie Alert Waddenzee
Nieuwsbericht
RIONEDinnovatieprijs: inschrijven tot 3 oktober
Nieuwsbericht
Start groot meetprogramma tussen Ameland en Terschelling
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2017 geopend
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt maatregelen tegen overstromingen in Norfolk, Virginia
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]