Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-04-2017


Brug Meppelerdiepsluis succesvol verplaatst




Op 18 en 19 februari 2017 hebben Rijkswaterstaat en Combinatie Strukton Reef de ophaalbrug bij de Meppelerdiepsluis verplaatst van de tijdelijke naar de definitieve plek. Een operatie van maar liefst 48 uur, met 50 man in actie om de weg open te houden voor autoverkeer.

De brug moest verplaatst worden omdat de sluis in het Meppelerdiep onder handen is genomen. De sluis is omgebouwd van keersluis tot schutsluis, zodat het Meppelerdiep het hele jaar bevaarbaar is. De vaarweg bij de sluis is verbreed en verdiept, zodat ook grotere schepen vlot en veilig kunnen passeren. Ook beschermt de nieuwe sluis beter tegen overstromingen.

3 delen
De ophaalbrug werd in 3 delen verplaatst. Eerst werd de bovenbouw van de brug gedemonteerd. De zogenaamde balans werd door zelfrijdende voertuigen op een tijdelijke plek gestald. Daarvoor werd een zogeheten SPMT-techniek ingezet. Een imposante klus: de voertuigen hebben ieder 10 assen en per as maar liefst 4 wielen. Vervolgens werden de brugkolommen met een grote kraan op de nieuwe plek gezet. Deze zogenaamde hameitorens wegen afzonderlijk circa 20 ton.

Vervolgens werd het brugdek van circa 120 ton op de juiste plek gezet. Hiervoor zette de aannemer een ponton in, zodat het dek over het water naar de juiste plek gevaren kon worden. De brug staat op haar definitieve plek.



Ophaalbrug weer in gebruik
Na de operatie kon het verkeer niet gelijk gebruikmaken van de brug op haar definitieve plek. In de week na de verplaatsing reed het wegverkeer over een tijdelijke noodbrug. Ondertussen werd de ophaalbrug uitvoerig getest. De brug slaagde voor alle testen op haar nieuwe locatie. De weg werd vrijgegeven en de tijdelijke noodbrug weggehaald.

Zwartsluis-bewoner Anne Rosenberg is blij met de nieuwe brug. ‘Ik rijd er vaak overheen en vaar er ook vaak onderdoor. De stremming van de brug tijdens het werken aan de sluis was even lastig, maar het resultaat is heel mooi geworden. De brug is wat breder geworden, dus het verkeer stroomt goed door.'

Meer informatie
Projectpaginga Meppelerdiepsluis: ombouw keersluis tot schutsluis



Deel dit artikel:                   





Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Maeslantkering klaar voor stormseizoen 2017-2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start verkenning dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund
Nieuwsbericht
Improviseren op zee tijdens Olie Alert Waddenzee
Nieuwsbericht
RIONEDinnovatieprijs: inschrijven tot 3 oktober
Nieuwsbericht
Start groot meetprogramma tussen Ameland en Terschelling
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2017 geopend
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt maatregelen tegen overstromingen in Norfolk, Virginia
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Getijdenwerking houdt delta’s stabiel totdat de mens zich bemoeit
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Besluitvorming oplossing Wilhelminakanaal Tilburg vergt meer tijd
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht








[Banners]