Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2017


Belangrijke stap op weg naar autonoom varen in de binnenvaart

Bron: TNO



In het kader van het TKI Dinalog programma gaat een samenwerkingsverband van TNO, Marin, TU Delft, BLN-Schuttevaer, BTB, DAMEN en 10 binnenvaartondernemers een belangrijke bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van autonoom varen.

Autonoom varen is één van de speerpunten van zowel de Topsector Water als de Topsector Logistiek. Naar verwachting kan autonoom varen bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten. Al deze factoren dragen bij aan een sterkere concurrentiepositie van de binnenvaart.
Versnellen van innovatie

In dit TKI Dinalog project werken de projectpartners samen om aan de hand van verschillende scheepstypes in verschillende marktsegmenten (droge bulkvaart, containervaart en tankvaart) zicht te krijgen op de potentie en mogelijke commerciële hindernissen van autonoom varen voor de binnenvaart.

De Topsector Water werkt aan kennisontwikkeling op een aantal technische onderwerpen zoals scheepsontwerp en nautische afhandeling. Dit project richt zich op het onderzoeken van de impact van autonoom varen op de logistiek en een uitwerking van de economische dynamiek voor betrokken bedrijven. Uit ervaringen met de ontwikkeling van autonoom rijden (truck platooning) is bekend dat een goed begrip van de business case en de logistieke aspecten de innovatie kan versnellen.

Toekomstperspectief
TNO Maritiem & Offshore is zeer actief op het gebied van autonoom varen. Volgens Maurits Huisman, als business developer werkzaam bij TNO, is autonoom varen een belangrijk thema voor TNO en voor Nederland als maritieme natie.

“Het toekomstperspectief autonoom varen is opgenomen in de Blauwe Route van de Nationale Wetenschapsagenda, als oplossingsrichting voor het veiliger maken van de scheepvaart en vaarwegen. Daarvoor zijn geavanceerde sensoren, systemen, big data analyse en ontwerpmethodieken nodig. TNO heeft reeds veel kennis over deze onderwerpen ontwikkeld en wil deze graag inzetten voor de maritieme sector", aldus Huisman. Organisaties met interesse in deze ontwikkelingen kunnen zich bij hem melden.



Deel dit artikel:                   





Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Duurzaam beheer van uiterwaarden gemakkelijker maken
Nieuwsbericht
Duik in de Week van Ons Water!
Nieuwsbericht
Eindrapportage Partners voor Water 3 gelanceerd
Nieuwsbericht
Deurenwissel sluis Hansweert: 8-15 mei 2017
Nieuwsbericht
Nieuw zand voor Texel Zuid-West
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
Belangrijke stap op weg naar autonoom varen in de binnenvaart
Nieuwsbericht
Succesvolle invaaroperatie aquaduct N31Harlingen
Nieuwsbericht
Brug Meppelerdiepsluis succesvol verplaatst
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Hemelrijkse Waard geopend: 450 voetbalvelden nieuwe riviernatuur
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Afsluitdijk Kornwerderzand werkzaamheden Lorentzsluizencomplex
Nieuwsbericht








[Banners]