Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2017


Belangrijke stap op weg naar autonoom varen in de binnenvaart

Bron: TNO



In het kader van het TKI Dinalog programma gaat een samenwerkingsverband van TNO, Marin, TU Delft, BLN-Schuttevaer, BTB, DAMEN en 10 binnenvaartondernemers een belangrijke bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van autonoom varen.

Autonoom varen is één van de speerpunten van zowel de Topsector Water als de Topsector Logistiek. Naar verwachting kan autonoom varen bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten. Al deze factoren dragen bij aan een sterkere concurrentiepositie van de binnenvaart.
Versnellen van innovatie

In dit TKI Dinalog project werken de projectpartners samen om aan de hand van verschillende scheepstypes in verschillende marktsegmenten (droge bulkvaart, containervaart en tankvaart) zicht te krijgen op de potentie en mogelijke commerciële hindernissen van autonoom varen voor de binnenvaart.

De Topsector Water werkt aan kennisontwikkeling op een aantal technische onderwerpen zoals scheepsontwerp en nautische afhandeling. Dit project richt zich op het onderzoeken van de impact van autonoom varen op de logistiek en een uitwerking van de economische dynamiek voor betrokken bedrijven. Uit ervaringen met de ontwikkeling van autonoom rijden (truck platooning) is bekend dat een goed begrip van de business case en de logistieke aspecten de innovatie kan versnellen.

Toekomstperspectief
TNO Maritiem & Offshore is zeer actief op het gebied van autonoom varen. Volgens Maurits Huisman, als business developer werkzaam bij TNO, is autonoom varen een belangrijk thema voor TNO en voor Nederland als maritieme natie.

“Het toekomstperspectief autonoom varen is opgenomen in de Blauwe Route van de Nationale Wetenschapsagenda, als oplossingsrichting voor het veiliger maken van de scheepvaart en vaarwegen. Daarvoor zijn geavanceerde sensoren, systemen, big data analyse en ontwerpmethodieken nodig. TNO heeft reeds veel kennis over deze onderwerpen ontwikkeld en wil deze graag inzetten voor de maritieme sector", aldus Huisman. Organisaties met interesse in deze ontwikkelingen kunnen zich bij hem melden.



Deel dit artikel:                   





A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Stuw Grave volledig hersteld
Nieuwsbericht
Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Ingenieursbedrijf Aveco de Bondt neemt Wareco over
Nieuwsbericht
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Arcadis verwerft divers opdrachten van waterschappen
Nieuwsbericht
Innovaties voor Making Waves gezocht
Nieuwsbericht
Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
A7 Afsluitdijk: Groot onderhoud Stevinsluizencomplex Den Oever
Nieuwsbericht
Start vervangen damwand voorsluis Eefde
Nieuwsbericht
Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht








[Banners]