Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Start vervangen damwand voorsluis Eefde




De damwand in de voorsluis Eefde is toe aan vervanging. Binnenkort wordt de damwand aan de zuidzijde, achter de 6 grote zwarte afmeerpalen vervangen. De aannemer is reeds begonnen met de voorbereidende werkzaamheden hiervoor. De werkzaamheden zijn eind 2017 gereed.

Meer ruimte grote schepen
Tijdens de renovatie van de voorsluis optimaliseren we ook de inrichting van de voorsluis. De nieuwe damwand plaatsen we over het grootste deel 6 m landinwaarts. Hierdoor ontstaat er in de voorsluis meer ruimte, zodat 2 grote schepen elkaar veilig kunnen passeren. De werkzaamheden worden uitgevoerd in het kader van onderhoud van de voorsluis.

Planning
Dit najaar vervangt de aannemer in een aantal weekenden de damwand in het smalle gedeelte van de voorsluis. Dit levert stremming op voor de vaarweggebruiker. Op dit moment legt de aannemer de laatste hand aan de uitvoeringsplanning. Wanneer deze gereed is, is ook bekend om welke weekenden het gaat. Meer informatie hierover volgt zo snel mogelijk.

Geschiedenis voorsluis
Sluis Eefde werd in de jaren 30 van de vorige eeuw aangelegd. De sluis verbindt de IJssel met het Twentekanaal. In de jaren na de aanleg van de sluis werd duidelijk dat de waterstanden in de IJssel steeds lager werden. Omdat de bodem van sluis Eefde bestaat uit een vaste betonplaat, konden diepe schepen bij lage waterstanden niet meer de sluis invaren. Aan de IJsselzijde van sluis Eefde is daarom een extra sluiskolk gerealiseerd, de voorsluis. Bij lage waterstanden op de IJssel wordt de voorsluis gebruikt om schepen naar een hoger peil te brengen. Dit zodat ook diepe schepen dan sluis Eefde kunnen binnenvaren. Statistisch gezien is de voorsluis een paar maanden per jaar in gebruik.

Meer informatie van de redactie
Lees op Waterbouwsite Vissers Ploegmakers aannemer inkassing voorsluis Eefde



Deel dit artikel:                   





Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Maeslantkering klaar voor stormseizoen 2017-2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start verkenning dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund
Nieuwsbericht
Improviseren op zee tijdens Olie Alert Waddenzee
Nieuwsbericht
RIONEDinnovatieprijs: inschrijven tot 3 oktober
Nieuwsbericht
Start groot meetprogramma tussen Ameland en Terschelling
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2017 geopend
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt maatregelen tegen overstromingen in Norfolk, Virginia
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Getijdenwerking houdt delta’s stabiel totdat de mens zich bemoeit
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Besluitvorming oplossing Wilhelminakanaal Tilburg vergt meer tijd
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht








[Banners]