Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen




Deze zomer start de uitvoering van de versterking van 4 bruggen over de Twentekanalen: de Ehzerbrug, de Markelosebrug, de Dorrebrug en de Warmtinkbrug. De bruggen zijn gebouwd rond de jaren vijftig en hebben onvoldoende draagkracht voor het huidige zware vracht- en landbouwverkeer. Dat verkeer maakt nu gebruik van alternatieve routes en is daardoor langer onderweg.

Om de bereikbaarheid van het gebied rond de Twentekanalen te verbeteren, hebben het Rijk en de regio besloten de bruggen gezamenlijk te versterken. Rijkswaterstaat voert de versterkingsmaatregelen aan de bruggen uit. Aannemer Janssen Venneboer start met werkzaamheden aan de Ehzerbrug in juni en aan de Markelosebrug in juli en augustus.

Waarom juist deze bruggen versterken?
Over de Twentekanalen liggen 39 bruggen. Enkele daarvan zijn niet sterk genoeg voor het huidige zwaardere wegverkeer. Voor deze bruggen hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regio onderzocht hoe belangrijk ze zijn voor het vracht- en landbouwverkeer. De Markelosebrug is onderdeel van het regionale kwaliteitsnetwerk goederenvervoer. De Ehzerbrug, Warmtinkbrug en Dorrebrug verwerken veel landbouwverkeer. Daarom hebben het Rijk, de provincie Overijssel, de gemeenten Lochem en Hof van Twente besloten juist deze 4 bruggen gezamenlijk te versterken. De eerste 2 in de periode juni tot en met augustus, de Dorre- en Warmtinkbrug volgen na de zomer. De aannemer die dit werk gaat uitvoeren is op dit moment nog niet bekend, er loopt een aanbestedingsprocedure.

Werkzaamheden zomer 2017
De staalconstructie van de Ehzerbrug en de Markelosebrug wordt deze zomer versterkt. Bij de Markelosebrug versterken we daarnaast de zogeheten aanbruggen. Dit zijn de weggedeelten tussen het land en de hoofdoverspanning van de brug. Die voorzien we van een laag beton van 10 cm. Ook vervangen we de voegen tussen de aanbruggen en de brug. Bovendien duwen we de Markelosebrug 10 cm omhoog. Op die manier vangen we het hoogteverschil op dat ontstaat door de extra laag beton op de aanbruggen, en blijft er ook voldoende doorvaarthoogte voor de scheepvaart. Na de versterking kunnen de 2 bruggen er weer 30 jaar tegenaan.

Overlast beperken
Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, vinden de werkzaamheden aan de Ehzerbrug en de Markelosebrug plaats in de zomer. De Ehzerbrug versterken we in juni, de Markelosebrug in juli en augustus. Voor sommige werkzaamheden is het nodig de bruggen tijdelijk af te sluiten voor weg- en scheepvaartverkeer.

Verkeershinder Ehzerbrug
Van woensdag 21 juni tot en met woensdag 28 juni 2017 is de Ehzerallee op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Het scheepvaartverkeer wordt niet belemmerd en kan gewoon onder de brug doorvaren.

Verkeershinder Markelosebrug
Van maandag 24 juli tot en met zaterdag 26 augustus 2017 is de Stationsweg (N754) op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Van donderdag 3 augustus tot en met vrijdag 18 augustus en van maandag 21 augustus tot en met maandag 28 augustus 2017 is er lichte verkeershinder voor scheepvaart in het Twentekanaal ter hoogte van de brug. Schepen kunnen passeren op een versmalde vaarweg (30 m doorvaartbreedte) en waar nodig wordt scheepvaartbegeleiding ingezet.
Van zaterdag 19 augustus 00.01 uur tot zondag 20 augustus 2017 23.59 uur is de vaarweg ter hoogte van de Markelosebrug volledig gestremd. Een omleiding voor scheepvaartverkeer is niet mogelijk.

Omleiding wegverkeer
Het wegverkeer leiden we tijdens de afsluitingen om. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van enkele minuten. Gele borden ter plaatse geven informatie over de werkzaamheden en verkeersmaatregelen.

Actuele informatie
Bepaalde werkzaamheden, zoals het uitharden van beton, zijn weersafhankelijk. Uitloop van verkeershinder is mogelijk. Kijk voor actuele informatie op de pagina Twentekanalen: versterking bruggen



Deel dit artikel:                   





A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Stuw Grave volledig hersteld
Nieuwsbericht
Voornemen tot gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Ingenieursbedrijf Aveco de Bondt neemt Wareco over
Nieuwsbericht
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Arcadis verwerft divers opdrachten van waterschappen
Nieuwsbericht
Innovaties voor Making Waves gezocht
Nieuwsbericht
Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
A7 Afsluitdijk: Groot onderhoud Stevinsluizencomplex Den Oever
Nieuwsbericht
Start vervangen damwand voorsluis Eefde
Nieuwsbericht
Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht








[Banners]