Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen




Deze zomer start de uitvoering van de versterking van 4 bruggen over de Twentekanalen: de Ehzerbrug, de Markelosebrug, de Dorrebrug en de Warmtinkbrug. De bruggen zijn gebouwd rond de jaren vijftig en hebben onvoldoende draagkracht voor het huidige zware vracht- en landbouwverkeer. Dat verkeer maakt nu gebruik van alternatieve routes en is daardoor langer onderweg.

Om de bereikbaarheid van het gebied rond de Twentekanalen te verbeteren, hebben het Rijk en de regio besloten de bruggen gezamenlijk te versterken. Rijkswaterstaat voert de versterkingsmaatregelen aan de bruggen uit. Aannemer Janssen Venneboer start met werkzaamheden aan de Ehzerbrug in juni en aan de Markelosebrug in juli en augustus.

Waarom juist deze bruggen versterken?
Over de Twentekanalen liggen 39 bruggen. Enkele daarvan zijn niet sterk genoeg voor het huidige zwaardere wegverkeer. Voor deze bruggen hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regio onderzocht hoe belangrijk ze zijn voor het vracht- en landbouwverkeer. De Markelosebrug is onderdeel van het regionale kwaliteitsnetwerk goederenvervoer. De Ehzerbrug, Warmtinkbrug en Dorrebrug verwerken veel landbouwverkeer. Daarom hebben het Rijk, de provincie Overijssel, de gemeenten Lochem en Hof van Twente besloten juist deze 4 bruggen gezamenlijk te versterken. De eerste 2 in de periode juni tot en met augustus, de Dorre- en Warmtinkbrug volgen na de zomer. De aannemer die dit werk gaat uitvoeren is op dit moment nog niet bekend, er loopt een aanbestedingsprocedure.

Werkzaamheden zomer 2017
De staalconstructie van de Ehzerbrug en de Markelosebrug wordt deze zomer versterkt. Bij de Markelosebrug versterken we daarnaast de zogeheten aanbruggen. Dit zijn de weggedeelten tussen het land en de hoofdoverspanning van de brug. Die voorzien we van een laag beton van 10 cm. Ook vervangen we de voegen tussen de aanbruggen en de brug. Bovendien duwen we de Markelosebrug 10 cm omhoog. Op die manier vangen we het hoogteverschil op dat ontstaat door de extra laag beton op de aanbruggen, en blijft er ook voldoende doorvaarthoogte voor de scheepvaart. Na de versterking kunnen de 2 bruggen er weer 30 jaar tegenaan.

Overlast beperken
Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, vinden de werkzaamheden aan de Ehzerbrug en de Markelosebrug plaats in de zomer. De Ehzerbrug versterken we in juni, de Markelosebrug in juli en augustus. Voor sommige werkzaamheden is het nodig de bruggen tijdelijk af te sluiten voor weg- en scheepvaartverkeer.

Verkeershinder Ehzerbrug
Van woensdag 21 juni tot en met woensdag 28 juni 2017 is de Ehzerallee op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Het scheepvaartverkeer wordt niet belemmerd en kan gewoon onder de brug doorvaren.

Verkeershinder Markelosebrug
Van maandag 24 juli tot en met zaterdag 26 augustus 2017 is de Stationsweg (N754) op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Van donderdag 3 augustus tot en met vrijdag 18 augustus en van maandag 21 augustus tot en met maandag 28 augustus 2017 is er lichte verkeershinder voor scheepvaart in het Twentekanaal ter hoogte van de brug. Schepen kunnen passeren op een versmalde vaarweg (30 m doorvaartbreedte) en waar nodig wordt scheepvaartbegeleiding ingezet.
Van zaterdag 19 augustus 00.01 uur tot zondag 20 augustus 2017 23.59 uur is de vaarweg ter hoogte van de Markelosebrug volledig gestremd. Een omleiding voor scheepvaartverkeer is niet mogelijk.

Omleiding wegverkeer
Het wegverkeer leiden we tijdens de afsluitingen om. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van enkele minuten. Gele borden ter plaatse geven informatie over de werkzaamheden en verkeersmaatregelen.

Actuele informatie
Bepaalde werkzaamheden, zoals het uitharden van beton, zijn weersafhankelijk. Uitloop van verkeershinder is mogelijk. Kijk voor actuele informatie op de pagina Twentekanalen: versterking bruggen



Deel dit artikel:                   





Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Maeslantkering klaar voor stormseizoen 2017-2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start verkenning dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund
Nieuwsbericht
Improviseren op zee tijdens Olie Alert Waddenzee
Nieuwsbericht
RIONEDinnovatieprijs: inschrijven tot 3 oktober
Nieuwsbericht
Start groot meetprogramma tussen Ameland en Terschelling
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2017 geopend
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt maatregelen tegen overstromingen in Norfolk, Virginia
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Getijdenwerking houdt delta’s stabiel totdat de mens zich bemoeit
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Besluitvorming oplossing Wilhelminakanaal Tilburg vergt meer tijd
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht








[Banners]