Nieuwsbericht | Datum: 24-05-2017


Start versterking 4 bruggen over Twentekanalen




Deze zomer start de uitvoering van de versterking van 4 bruggen over de Twentekanalen: de Ehzerbrug, de Markelosebrug, de Dorrebrug en de Warmtinkbrug. De bruggen zijn gebouwd rond de jaren vijftig en hebben onvoldoende draagkracht voor het huidige zware vracht- en landbouwverkeer. Dat verkeer maakt nu gebruik van alternatieve routes en is daardoor langer onderweg.

Om de bereikbaarheid van het gebied rond de Twentekanalen te verbeteren, hebben het Rijk en de regio besloten de bruggen gezamenlijk te versterken. Rijkswaterstaat voert de versterkingsmaatregelen aan de bruggen uit. Aannemer Janssen Venneboer start met werkzaamheden aan de Ehzerbrug in juni en aan de Markelosebrug in juli en augustus.

Waarom juist deze bruggen versterken?
Over de Twentekanalen liggen 39 bruggen. Enkele daarvan zijn niet sterk genoeg voor het huidige zwaardere wegverkeer. Voor deze bruggen hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regio onderzocht hoe belangrijk ze zijn voor het vracht- en landbouwverkeer. De Markelosebrug is onderdeel van het regionale kwaliteitsnetwerk goederenvervoer. De Ehzerbrug, Warmtinkbrug en Dorrebrug verwerken veel landbouwverkeer. Daarom hebben het Rijk, de provincie Overijssel, de gemeenten Lochem en Hof van Twente besloten juist deze 4 bruggen gezamenlijk te versterken. De eerste 2 in de periode juni tot en met augustus, de Dorre- en Warmtinkbrug volgen na de zomer. De aannemer die dit werk gaat uitvoeren is op dit moment nog niet bekend, er loopt een aanbestedingsprocedure.

Werkzaamheden zomer 2017
De staalconstructie van de Ehzerbrug en de Markelosebrug wordt deze zomer versterkt. Bij de Markelosebrug versterken we daarnaast de zogeheten aanbruggen. Dit zijn de weggedeelten tussen het land en de hoofdoverspanning van de brug. Die voorzien we van een laag beton van 10 cm. Ook vervangen we de voegen tussen de aanbruggen en de brug. Bovendien duwen we de Markelosebrug 10 cm omhoog. Op die manier vangen we het hoogteverschil op dat ontstaat door de extra laag beton op de aanbruggen, en blijft er ook voldoende doorvaarthoogte voor de scheepvaart. Na de versterking kunnen de 2 bruggen er weer 30 jaar tegenaan.

Overlast beperken
Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, vinden de werkzaamheden aan de Ehzerbrug en de Markelosebrug plaats in de zomer. De Ehzerbrug versterken we in juni, de Markelosebrug in juli en augustus. Voor sommige werkzaamheden is het nodig de bruggen tijdelijk af te sluiten voor weg- en scheepvaartverkeer.

Verkeershinder Ehzerbrug
Van woensdag 21 juni tot en met woensdag 28 juni 2017 is de Ehzerallee op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Het scheepvaartverkeer wordt niet belemmerd en kan gewoon onder de brug doorvaren.

Verkeershinder Markelosebrug
Van maandag 24 juli tot en met zaterdag 26 augustus 2017 is de Stationsweg (N754) op de brug afgesloten voor wegverkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Van donderdag 3 augustus tot en met vrijdag 18 augustus en van maandag 21 augustus tot en met maandag 28 augustus 2017 is er lichte verkeershinder voor scheepvaart in het Twentekanaal ter hoogte van de brug. Schepen kunnen passeren op een versmalde vaarweg (30 m doorvaartbreedte) en waar nodig wordt scheepvaartbegeleiding ingezet.
Van zaterdag 19 augustus 00.01 uur tot zondag 20 augustus 2017 23.59 uur is de vaarweg ter hoogte van de Markelosebrug volledig gestremd. Een omleiding voor scheepvaartverkeer is niet mogelijk.

Omleiding wegverkeer
Het wegverkeer leiden we tijdens de afsluitingen om. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van enkele minuten. Gele borden ter plaatse geven informatie over de werkzaamheden en verkeersmaatregelen.

Actuele informatie
Bepaalde werkzaamheden, zoals het uitharden van beton, zijn weersafhankelijk. Uitloop van verkeershinder is mogelijk. Kijk voor actuele informatie op de pagina Twentekanalen: versterking bruggen



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]