Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-08-2017


NS: 35 miljoen reizigers in september 200 extra rijtuigen

Bron: NS



NS bereidt zich voor op de drukste maand van het jaar. Nederland komt terug van vakantie en gaat weer naar studie of werk. NS verwacht in september meer dan 35 miljoen reizigers te vervoeren. Vorig jaar vestigde NS in deze maand een record met 33,3 miljoen reizigers. De reizigersgroei wordt veroorzaakt door de groeiende economie en de dalende werkloosheid.

CEO Roger van Boxtel: “ Ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden.”

Door de aanschaf van treinen en slimmer onderhoud heeft NS nu 200 meer rijtuigen beschikbaar dan in september vorig jaar, in totaal: 2.750 rijtuigen. Deze gebruiken we om de treinen op een aantal drukke trajecten te verlengen en zo het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Ook wil NS reizigers verleiden om de hyperspits tussen 7.30 uur en 8.30 uur te mijden. Daarvoor start een proef met korting in de schaduwspits. Toch wordt het in de spits opnieuw druk op het spoor, wat hinder op kan leveren voor reizigers.

Roger van Boxtel: “Onze mensen werken hard om overlast van drukte tegen te gaan. Samen met Prorail zorgen we dat er meer treinen kunnen rijden, maar ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg. En toch: we investeren voor 2,5 miljard in treinen. We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen. Daarom pleiten we er samen met andere vervoerders en partijen als de ANWB en Rai voor om meer te investeren in infrastructuur.”

Meer treinen
NS heeft in totaal 2.750 rijtuigen op het spoor, 200 meer dan vorig jaar. Dit komt door slimmer onderhoud, de terugkeer van treinen na langdurig onderhoud en door de 58 met spoed bestelde nieuwe sprinters. De laatste hiervan komen in september op het spoor, waarmee de hele vloot op het spoor is.

Vanaf 6 september test NS elke woensdag op het drukke traject Amsterdam – Utrecht - Eindhoven de tienminutentrein, een precieze operatie waarmee tussen deze steden elke tien minuten een intercity rijdt. NS kan hier dan 15% meer reizigers vervoeren. Voordeel: minder lang wachten en vaker een zitplaats. Vanaf de december gaat deze tienminutentrein elke dag rijden.

Verlengde treinen
Met de toename van het aantal beschikbare rijtuigen, kan NS op diverse trajecten treinen verlengen. Dat doen we onder mee tussen Amsterdam –Utrecht, Utrecht – Rotterdam, Apeldoorn – Utrecht Centraal, Almere – Utrecht Centraal en Nijmegen-Den Bosch. Toch kunnen we niet overal de treinen verlengen, bijvoorbeeld omdat perrons daarvoor te kort zijn, of omdat dat niet in de dienstregeling past. Daarom zal er in de spits hinder blijven vanwege drukke treinen en dan met name tussen 7.30 en 8.30 uur.

Spits mijden: uitbreiding punten sparen met MyOV
Reizigers die buiten de spits reizen kunnen straks op twee extra trajecten punten sparen. Vanaf september is het spaarprogramma MyOV ook geldig op de trajecten Zwolle – Groningen en Amsterdam – Rotterdam – Breda (Hogesnelheidslijn). Nu al kunnen reizigers die de spits mijden punten sparen op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes.

Spits mijden: test met korting tegen hyperspits
NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in de hyperspits, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden. Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

Investeringen in infrastructuur
In de Nederlandse spits wordt het de aankomende jaren nog drukker, zo verwacht NS. Daarom investeert NS voor 2,5 miljard in treinen. Naast de 58 nieuwe sprinters, volgen vanaf 2018 nog eens 118 nieuwe sprinters en vanaf 2021 nog eens 79 nieuwe Intercity’s. Investeren in treinen alleen is niet voldoende om de drukte in de Nederlandse spits op te vangen. NS pleit daarom samen met partijen ANWB en de stadsvervoerders om tenminste 1 miljard extra per jaar beschikbaar te stellen om extra vervoerscapaciteit te realiseren.



Deel dit artikel:                   





Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs verlengd tot en met 4 september
Nieuwsbericht
Veilige ligplaatsen voor duwbakken
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Aanhoudende droogte: extra aandacht voor verzilting
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat biedt scheepvaart meer informatie over vaardiepte Waal
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht








[Banners]