Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017


Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië




Zandmotoroplossing beschermt de Bacton Gas Terminal en nabijgelegen dorpen tegen kusterosie

De Bacton Gas Terminal en inwoners van de omliggende dorpen in het Engelse Norfolk profiteren van Nederlandse kennis en ervaring met Royal HaskoningDHV's ontwerp voor de eerste internationale Zandmotor. Met deze duurzame oplossing voor kusterosie wordt 1,5 miljoen kubieke meter zand langs de kust opgespoten als bescherming voor een 5 km lange kuststrook.

Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. De urgentie van het project werd nog eens benadrukt door de zware stormen in 2007 en 2013 die aanzienlijke erosie van de kliffen en overstromingen veroorzaakten. In het gebied liggen de voor Groot-Brittannië essentiële Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen.

Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.

Groene infrastructuur
Gökhan Doygun, commercieel adviseur bij Shell en verantwoordelijk voor het proces van de samenwerking tussen de Bacton Terminal Operators en NNDC: "De Bacton Gas Terminal is belangrijk voor de energievoorziening van Groot-Brittannië, goed voor ongeveer een derde van de totale gasvoorziening. Voor de bescherming van de terminal en de bijbehorende pijpleidingen hebben we een oplossing nodig die duurzaam is en ons in staat stelt ook in de toekomst gas te blijven leveren. De groene oplossing met de Zandmotor is een geweldige kans voor de terminal en de omringende dorpen.

"De Britse Zandmotor beschermt niet alleen de Bacton Terminal, maar brengt ook voordelen voor de mensen die hier wonen. De stranden zullen verbeteren. Het is ook een duurzame oplossing, omdat het bestaande strand opnieuw kan worden gesuppleerd en onderhouden."

Unieke kans
John Lee, NNDC-bewindspersoon voor kustbeheer, zegt over het project: "Dit is een unieke kans om de kustverdediging bij de Bacton Gas Terminal te verstevigen en de dorpen Bacton en Walcott te beschermen. Het is de enige realistische manier om onze kustverdediging hier te versterken. Het is een interessant project dat de voordelen toont van een samenwerking tussen de publieke en private sector."

Britse Zandmotor
Jaap Flikweert, Flood Resilience Leading Professional bij Royal HaskoningDHV: "Bij dit initiatief werken we samen met Britse partners om de Nederlandse Zandmotor te vertalen naar een compleet andere context. We maken gebruik van de natuurlijke energie van de zee om het zand te verspreiden. Dat maakt deze oplossing betaalbaar en versterkt de natuurlijke kustlijn zonder permanente sporen na te laten. Deze Zandmotor kan indien nodig in de toekomst ook worden aangepast en uitgebreid. Het ontwerp dient meerdere functies en er zijn veel stakeholders bij betrokken. Dat brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van de financiering

Het zandvolume dat in Bacton wordt gebruikt, is ongeveer gelijk aan 200 voetbalvelden bedekt met een laag van 1 meter zand. Het zand zal uit bestaande goedgekeurde zandwinningsgebieden komen.



De bewonersparticipatie heeft al plaats gevonden en Royal HaskoningDHV werkt nu aan de milieueffectrapportage. Het bedrijf is ook gevraagd de businesscase voor overheidsfinanciering voor te bereiden en het beheer- en monitoringplan voor het project te ontwikkelen. De zandsuppletie staat gepland voor zomer 2018.

Over de Zandmotor
De eerste Zandmotor, die in 2011 aan de Nederlandse kust is ingezet, biedt een effectieve oplossing voor zachte kustverdediging en maakt gebruik van natuurlijke processen. Een groot zandvolume wordt op één locatie aangebracht, van waaruit het zand door middel van stroming en golven over een groter deel van de kust wordt verspreid.

Royal HaskoningDHV was intensief betrokken bij het ontwerp en de milieueffectrapportage van de Nederlandse Zandmotor.



Deel dit artikel:                   





200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]





[Andere events]