Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017


Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië




Zandmotoroplossing beschermt de Bacton Gas Terminal en nabijgelegen dorpen tegen kusterosie

De Bacton Gas Terminal en inwoners van de omliggende dorpen in het Engelse Norfolk profiteren van Nederlandse kennis en ervaring met Royal HaskoningDHV's ontwerp voor de eerste internationale Zandmotor. Met deze duurzame oplossing voor kusterosie wordt 1,5 miljoen kubieke meter zand langs de kust opgespoten als bescherming voor een 5 km lange kuststrook.

Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. De urgentie van het project werd nog eens benadrukt door de zware stormen in 2007 en 2013 die aanzienlijke erosie van de kliffen en overstromingen veroorzaakten. In het gebied liggen de voor Groot-Brittannië essentiële Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen.

Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.

Groene infrastructuur
Gökhan Doygun, commercieel adviseur bij Shell en verantwoordelijk voor het proces van de samenwerking tussen de Bacton Terminal Operators en NNDC: "De Bacton Gas Terminal is belangrijk voor de energievoorziening van Groot-Brittannië, goed voor ongeveer een derde van de totale gasvoorziening. Voor de bescherming van de terminal en de bijbehorende pijpleidingen hebben we een oplossing nodig die duurzaam is en ons in staat stelt ook in de toekomst gas te blijven leveren. De groene oplossing met de Zandmotor is een geweldige kans voor de terminal en de omringende dorpen.

"De Britse Zandmotor beschermt niet alleen de Bacton Terminal, maar brengt ook voordelen voor de mensen die hier wonen. De stranden zullen verbeteren. Het is ook een duurzame oplossing, omdat het bestaande strand opnieuw kan worden gesuppleerd en onderhouden."

Unieke kans
John Lee, NNDC-bewindspersoon voor kustbeheer, zegt over het project: "Dit is een unieke kans om de kustverdediging bij de Bacton Gas Terminal te verstevigen en de dorpen Bacton en Walcott te beschermen. Het is de enige realistische manier om onze kustverdediging hier te versterken. Het is een interessant project dat de voordelen toont van een samenwerking tussen de publieke en private sector."

Britse Zandmotor
Jaap Flikweert, Flood Resilience Leading Professional bij Royal HaskoningDHV: "Bij dit initiatief werken we samen met Britse partners om de Nederlandse Zandmotor te vertalen naar een compleet andere context. We maken gebruik van de natuurlijke energie van de zee om het zand te verspreiden. Dat maakt deze oplossing betaalbaar en versterkt de natuurlijke kustlijn zonder permanente sporen na te laten. Deze Zandmotor kan indien nodig in de toekomst ook worden aangepast en uitgebreid. Het ontwerp dient meerdere functies en er zijn veel stakeholders bij betrokken. Dat brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van de financiering

Het zandvolume dat in Bacton wordt gebruikt, is ongeveer gelijk aan 200 voetbalvelden bedekt met een laag van 1 meter zand. Het zand zal uit bestaande goedgekeurde zandwinningsgebieden komen.



De bewonersparticipatie heeft al plaats gevonden en Royal HaskoningDHV werkt nu aan de milieueffectrapportage. Het bedrijf is ook gevraagd de businesscase voor overheidsfinanciering voor te bereiden en het beheer- en monitoringplan voor het project te ontwikkelen. De zandsuppletie staat gepland voor zomer 2018.

Over de Zandmotor
De eerste Zandmotor, die in 2011 aan de Nederlandse kust is ingezet, biedt een effectieve oplossing voor zachte kustverdediging en maakt gebruik van natuurlijke processen. Een groot zandvolume wordt op één locatie aangebracht, van waaruit het zand door middel van stroming en golven over een groter deel van de kust wordt verspreid.

Royal HaskoningDHV was intensief betrokken bij het ontwerp en de milieueffectrapportage van de Nederlandse Zandmotor.



Deel dit artikel:                   





Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]